Spektakulární úspěch: Test únikového systému kosmické lodi Orion dopadl skvěle

Únikový systém kosmické lodi Orion, který má zajistit bezpečnost astronautů programu Artemis, funguje a je připravený na letové testy

02.03.2020 - Stanislav Mihulka

Až astronauté NASA vyrazí na Měsíc s programem Artemis, což by nemělo trvat zase tak dlouho, podle všeho poletí na palubě kosmické lodi Orion. Během startu a prvních chvil letu bude mít jejich bezpečnost na starost únikový systém LAS (Launch abortion system), který je umístěný na samotném vršku nosné rakety.

Je navržený tak, aby se v případě hrozícího nebezpečí zažehl a odnesl kosmickou loď Orion do bezpečí. Takový systém je pochopitelně nutné důkladně otestovat, protože na něm závisejí životy astronautů. V úterý 25. února NASA prověřila motor ACM (Altitude control motor) Orionu. Právě tento motor s osmi tryskami, poháněný pevným palivem, představuje klíčovou součást únikového systému.

Úspěšný zážeh

Zmíněný test proběhl v zařízení společnosti Northrop Grumman v americkém Elktonu v Marylandu. Šlo o zážeh a plné spuštění motoru, které trvalo 30 sekund. Byl to v pořadí třetí a poslední test, který dopadl naprostým úspěchem. V NASA mají potvrzeno, že se tento systém může stát významným záchranným prvkem pilotovaných letů misí programu Artemis.

TIP: Crash test Orionu: NASA otestovala selhání přistávacích padáků

Únikový systém lodi Orion tvoří celkem tři různé raketové motory. Během případného záchranného úniku od nosné rakety se nejprve spustí motor pro společné oddělení systému LAS a lodi Orion od zbytku nosné rakety (Abort motor). Pak se zažehne již zmíněný motor ACM, který je zodpovědný za let a správnou orientaci celého systému. Nakonec se zažehne oddělovací motor (Jettison motor), aby zařídil závěrečné oddělení únikového systému LAS od lodi Orion, která bezpečně přistane na padácích.