Stačilo by k terraformaci Marsu, aby přestala unikat jeho atmosféra?

03.10.2020 - Michal Švanda

V současnosti představuje Mars vedle Země asi nejpřátelštější planetu Sluneční soustavy, pokud jde o výskyt života, jak jej známe. Panují tam sice nižší teploty i gravitace, nejedná se však o nejzásadnější faktory nutné k přežití

<p>Ačkoliv občas zaznívají nápady na přiblížení povrchu Marsu pozemskému prostředí, v současnosti pro takovou přeměnu neexistuje žádná dostupná technologie.</p>

Kritický prvek tvoří atmosféra rudé planety, která je velmi řídká a navíc má nevhodné složení. Existují ovšem plány (zatím spíš z říše sci-fi) na přeměnu tamního podnebí do podoby příhodnější pro pozemský život – na tzv. terraformaci. „Zahuštění“ atmosféry patří ke klíčovým bodům zmíněného procesu.

Mars však nechrání vlastní magnetické pole, takže jeho plynný obal neustále uniká do vesmíru působením záření Slunce i částic slunečního větru. Poslední měření družice MAVEN ukazují, že planeta takto ztratila drtivou většinu původní atmosféry, jež se před miliardami let tlakem možná podobala té zemské.

TIP: Modrá, nikoliv rudá planeta: NASA má plán, jak udělat Mars znovu obyvatelným

Ovzduší neustále doplňují geologické procesy i sezonní změny, ale obnovující pochody nejsou dost rychlé. I kdybychom dokázali zabránit ztrátě atmosféry do okolního prostoru, dál by se „zahušťovala“ extrémně pomalu. Odborníci odhadují, že by trvalo asi deset milionů let, než by povrchový tlak vzrostl na dvojnásobek současné hodnoty. V tu chvíli by byla marsovská atmosféra už „jen“ 50krát řidší než ta zemská. Planeta by tak stále nepředstavovala místo vhodné pro život.