Startupu Rocket Lab se podařilo „přistát“ v oceánu s prvním stupněm rakety

23.11.2020 - Stanislav Mihulka

Startup Rocket Lab se chce stát další soukromou společností, která bude využívat opětovně použitelné nosné rakety

<p>Vylovený první stupeň rakety Electron.</p>

Vylovený první stupeň rakety Electron.

Rocket Lab jsou jedním z ostře sledovaných kosmických startupů, které chtějí prorazit na trhu s vynášením malých satelitů na oběžnou dráhu. Popularitu si vydobyli i díky spektakulárním startům z kosmodromu Mahia Launch Complex na východním pobřeží Nového Zélandu. Stejný kosmodrom byl i dějištěm nedávného startu mise „Return to Sender“.

Levněji a častěji

Dvoustupňová nosná raketa Electron vzlétla ve čtvrtek 19. listopadu ve 21:20 místního času a na nízkou oběžnou dráhu uspěšně dopravila celkem 30 malých satelitů. To ale nebylo všechno. Jak naznačuje název mise, tento start byl důležitým krokem při vývoji technologie opětovného použití prvního stupně rakety Electron.

Po vynesení satelitů se první stupeň nosné rakety vrátil zpět a po řízeném letu přistál na padáku do Tichého oceánu, asi 650 kilometrů od pobřeží Nového Zélandu. Asi dvě hodiny po přistání do vln byl první stupeň vyloven lodí s týmem Rocket Lab. Pak následovala plavba k pobřeží, kde první stupeň absolvuje další testy.

TIP: Rocket Lab chtějí chytat použité nosné rakety ve vzduchu pomocí vrtulníku

Jak říká zakladatel a ředitel Rocket Lab Peter Beck, teď je čeká detektivní práce. Inženýři společnosti budou zjišťovat, jak let a návrat na Zemi zvládl každý ze systémů prvního stupně. Jde o další důležitý krok na cestě k vysněným opětovně použitelným nosným raketám.

Opakovaně použitelné raketové stupně podstatně zlevní vynášení nákladů do vesmíru. Vedle ceny je důležité i to, že Rocket Lab budou moci zvýšit frekvenci letů do vesmíru. Beck zdůrazňuje, že i kdyby s opakovaně používanými raketovými stupni nedošlo k zásadnímu zlevnění, bude pro Rocket Lab velmi výhodné, že stejná továrna na nosné rakety zajistí větší počet startů.

• Zdroj fotografií: Peter Beck, Rocket Lab (Twitter)