Stopování monster: Pravěcí třímetroví krokodýli běhali po dvou

13.06.2020 - Stanislav Mihulka

Křídové stopy z Jižní Koreje prozrazují, že někteří krokodýli žili dost odlišným způsobem, než na jaký jsme dnes zvyklí

<p>Neobvyklý dvojnožec z období křídy</p>

Neobvyklý dvojnožec z období křídy

Objev stop z druhohor je vždycky zajímavý. Tím spíš, když k němu dojde v Asii, kde jsou stopy z éry dinosaurů dost vzácné. Jak ale říká australský paleontolog Anthony Romilio z University of Queensland, objev stovek stop v Jižní Koreji je fascinující z úplně jiného důvodu. Patří totiž dávným krokodýlům, kteří chodili po dvou.

Romilio se přiznává, že si s kolegy nejprve mysleli, že šlápoty o délce kolem 24 centimetrů, na dotyčném místě zanechal nějaký slet velkých pterosaurů. Pak se ale ukázalo, že ve skutečnosti jde o dávné krokodýly, jejichž vzdálení potomci tu s námi stále ještě jsou. Vědci si všimli, že tam nikde nejsou stopy předních nohou, ani stopy po ocasu. Jde o neklamnou známku toho, že se tito krokodýlové pohybovali po dvou, a to podobně jako dvounozí neptačí dinosauři, kteří se při pohybu zřejmě vyvažovali ocasem.

TIP: Fantastický nález: Vědci našli v Austrálii stopy 21 druhů dinosaurů

Krokodýli, kteří po sobě zanechali tyto stopy, by byli asi tak do výšky pasu dospělého člověka. Na délku ale mohli měřit asi tak tři metry. Jejich podobu sice přesně neznáme, ale podobné dvounohé krokodýly již paleontologové v minulosti objevili. Stopy z Jižní Koreje každopádně dokládají, že krokodýli a ptáci, kteří jsou v dnešní přírodě nejbližšími příbuznými, si byli v minulosti podobnější, než bychom na první pohled řekli.