doprava

Dopravní terminál Virginia Hyperloop v představách grafiků.

09. 10. 2021

Nejčtenejší


Dřív se po kanálu Rideau plavily lodě s nákladem dřeva či kamení, dnes jde hlavně o rekreační vodní cestu.

29. 08. 2021

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

03. 08. 2021

Suchou nohou přes Záliv

most Krále Fahda
kde: Saúdská Arábie, Bahrajn | délka: 25 km

Spojnici Saúdské Arábie a ostrovního státu Bahrajn tvoří pět větších celků, které upevňuje 536 betonových pylonů a sedm náspů v mělčích vodách Perského zálivu. Díky velké oblibě mostu se nakonec jeden z náspů rozšířil natolik, že na něm vyrostla mešita, kancelář imigračního oddělení i řada fastfoodových restaurací. Stavba vznikala v letech 1981–1986 a náklady dosáhly v přepočtu 17 miliard korun. Pandemie koronaviru však most Krále Fahda pro osobní vozidla uzavřela. (foto: Shutterstock)

01. 07. 2021


Reklama

Švýcarská spojka

Název: Gotthardský úpatní tunel
Délka: 57 kilometrů
Kde: Švýcarsko

V současnosti nejdelší železniční tunel světa spojuje švýcarské obce Erstfeld a Bodio a po dvaceti letech výstavby jej slavnostně otevřeli v červnu 2016. Křižuje alpský masiv, do něhož vniká u samého úpatí – k portálům tunelu tedy nevede nebezpečné stoupání po úbočí. Jedná se tak zároveň o nejdelší „úpatní“ trasu procházející přes Alpy. Stavbu tunelu schválili Švýcaři v referendu v roce 1992 a o čtyři roky později započaly práce. Původně se počítalo s dokončením na konci roku 2016, nicméně dělníci zvládli úkol o půl roku dřív. Při dolování se vykopalo zhruba 28 milionů tun horniny a celý projekt stál v přepočtu 288 miliard korun. (foto: Profimedia)

02. 06. 2021

Jako sardinky

Bangladéšští farmáři zvládají na motorové tříkolce přepravit ohromné množství jutového proutí, a to třeba i na vzdálenost 25 kilometrů. V místě určení pak přeskládají třímetrovou haldu na nákladní vozidla, jež směřují do továren na dřevotřísku. Za tunu materiálu dostanou farmáři v přepočtu 4 500 korun. Jutový průmysl patří k největším hospodářským odvětvím v zemi, a navíc má dlouhou tradici. Juta bývala dokonce hlavním vývozním artiklem, přestože ke konci minulého století její export poklesl. Bangladéš však stále pokrývá třetinu světové poptávky.

16. 05. 2021

Každé robotické auto na silnici bude vědět o všech ostatních kolem. Navíc se vozy zvládnou navzájem varovat před překážkami či mimořádnými událostmi.

11. 05. 2021

Pařížské linky v roce 1662. O rok později už neexistovaly.

01. 05. 2021

Surfovat za tryskami

Mezinárodní letiště princezny Juliany | kód letiště: SXM/TNCM

Letiště princezny Juliany na ostrově Svatý Martin v Malých Antilách nepředstavuje pro piloty žádnou zvláštní výzvu. Mnohem zajímavější je pro rekreanty na pláži, která leží těsně před začátkem ranveje: při přistání jim letadla prolétávají jen několik metrů nad hlavou, při startu zase vytváří proud vzduchu z motorů lokální uragán (naštěstí už nad pláží nedosahuje příliš vysokých teplot). (foto: Shutterstock)

01. 04. 2021

Ani letadlo, ani loď 

ekranoplán
typ:
létající, vznášedlová loď | vznik: 60. léta 20. století

Ekranoplán v sobě kombinuje nejlepší vlastnosti letadla, vznášedla a lodi: Do rychlosti 80 km/h se chová jako plavidlo, při 100 km/h se díky tzv. dynamickému přízemnímu efektu „mění“ ve vodní kluzák a ve 150 km/h je z něj (mírně neohrabané) letadlo. Uvedenou technologii zdokonaloval v 60. letech Sovětský svaz, který chtěl stroj využívat v armádě: Ekranoplán se totiž díky letu ve výšce několika málo metrů nad hladinou dokázal vyhnout lodním minám, nedal se zasáhnout torpédy, nemusel se dotýkat hladiny, takže jej nezachytily sonary, a zároveň nelétal dost vysoko, aby jej detekovaly radary. Řada technických zádrhelů a komplikací však jeho plné nasazení znemožnila.

18. 03. 2021

Reklama

13. 03. 2021
21. 01. 2021

Rychlovlaky tvoří pomyslnou páteř japonské dopravy, ani jim se však dopady koronaviru nevyhnuly.

02. 01. 2021

Každý vojevůdce, včetně Evžena Savojského a Napoleona, se spoléhal na opeřené doručovatele. 

26. 12. 2020
22. 12. 2020
15. 12. 2020

Stránky

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907