Transplantace mitochondrií mohou zachránit umírající orgány a vrátit jim mládí

02.04.2022 - Stanislav Mihulka

Speciální injekční nanostříkačka s laserovým osvětlením přináší průlom do transplantací mitochondrií, klíčových buněčných organel, které vyrábějí energii pro buňky

<p>Mitochondrie je membránově obalená organela, kterou lze nalézt ve většině eukaryotických (např. lidských) buněk.</p>

Mitochondrie jsou buněčné organely, které vznikly z dávných symbiotických bakterií. Fungují jako miniaturní elektrárny, které vyrábějí pro buňku ohromnou spoustu energie spalováním glukózy. To ale zároveň znamená, že když mitochondrie z nějakého důvodu selhávají, přináší to buňkám zásadní problémy, které mohou být fatální pro celé orgány, především pro ty, co jsou náročné na energii, jako je srdce nebo mozek.

Léčba takových stavů bývá svízelná. Slibnou možnost představují transplantace „zdravých“ mitochondrií z fungujících buněk, které nahradí ty poškozené nebo zcela nefunkční. Prozatím jde o experimentální léčbu, jejíž využití je v klinické praxi jen omezené, spíše z praktických důvodů.

Transplantace s nanostříkačkou

Situaci by v dohledné době mohla změnit nová metoda transplantace mitochondrií, kterou nedávno vyvinuli švýcarští odborníci Spolkové vysoké technické školy v Curychu. Jejich metoda je založená na speciální injekční nanostříkačce s laserovým osvětlením, která umožňuje bezpečně manipulovat s jednotlivými organelami uvnitř buněk.

TIP: Našli jsme lék na stáří? DNA mitochondrií v buňkách ovládá stárnutí kůže

Experimenty prokázaly, že tento postup je jen minimálně invazivní a přináší velmi slušné výsledky. Transplantované mitochondrie přežívají ve více než 80 procentech případů. Stejně tak perfektně přežívají buňky. „Tuto proceduru přežívají jak dárcovské, tak i ošetřované buňky, které jsou příjemci transplantovaných mitochondrií,“ uvádí vedoucí výzkumu Christoph Gäbelein.

Novou metodu je možné využít k léčbě poškozených orgánů, které zasáhlo onemocnění nebo třeba poranění. Uplatnit by se ale mohla i v procedurách proti stárnutí, které by zahrnovaly omlazování tkání i celých orgánů. Transplantace životaschopných mitochondrií by mohly navracet mládí stárnoucím buňkám.