Tutanchamonova dýka objevená Carterem má původ ve vesmíru

01.06.2016 - Martin Reichman

Rentgenová analýza prokázala, že dýka faraona Tutanchamona byla vyrobena z meteoritu

Hrobka Zlatého faraona, objevená v roce 1922 britským archeologem Howardem Carterem, obsahovala množství pokladů z časů dávno minulých. Kromě nejcennějšího pokladu - zlaté posmrtné masky faraona, obsahovala i pozlacené sošky, amulety, šperky a také dvě dýky – zlatou a železnou.

Dávné poselství bohů

Nová analýza, prováděná vědci z milánské polytechniky pomocí rentgenové fluorescenční spektrometrie (XRF) nyní ukázala, že jedna z Tutanchamonových dýk byla vyrobena z materiálu, který na Zemi dopadl z vesmíru. Potvrzuje to složení materiálu s vysokým obsahem niklu a stopami kobaltu.

O možném mimozemském původu materiálu se spekulovalo již poměrně dlouhou dobu, teprve pokročilé techniky ale nyní potvrdily správnost dřívějších teorií. Meteority byly v dávných kulturách považovány za poselství bohů a jednalo se tak o mimořádně ceněný materiál. Ostatně dýka nebyla jediným artefaktem původem z vesmíru. Také achátový amulet okřídleného skarabea nalezený na Tutanchamonově prsním štítu vznikl podle vědců tavením při dopadu meteoritu.

TIP: Nový archeologický nález: Lis na víno starý 6 000 let

Vědci v souvislosti s dýkou pátrali také po původu materiálu – v úvahu vzali meteority nalezené v okruhu zhruba 2 tisíc kilometrů v okolí Rudého moře a z 20 nalezených vzorků identifikovali pravděpodobný zdroj materiálu použitého pro výrobu dýky. Fragment meteoritu nalezený v roce 2000 na plošině Mersa Matruh podle analýzy vykazoval totožné složení jako materiál dýky.

Jak funguje rentgenová fluorescenční spektrometrie

Rentgenová fluorescenční spektrometrie je metoda, jejíž počátky sahají až do prvních let 20. století. Principem metody je interakce rentgenového záření, které emituje rentgenka, se vzorkem. Při této interakci dochází k vyražení elektronu z vnitřních slupek zkoumané látky. Následně dojde k přesunu elektronu z vyšších energetických hladin a vyzáření sekundárního rentgenového záření, které je charakteristické pro všechny prvky. Toto záření je poté detekováno na detektoru.

Discovery News