Umělá inteligence dokázala rozpoznat 1 000 supernov

28.11.2022 - Stanislav Mihulka

Umělá inteligence SNIascore dokáže v astronomických pozorováních spolehlivě rozpoznávat supernovy

<p>Supernovy rozpoznané systémem SNIascore.<em> (foto: California Institute of Technology, CC0)</em></p>

Supernovy rozpoznané systémem SNIascore. (foto: California Institute of Technology, CC0)

Vesmír je obrovský a pokročilé astronomické přístroje jsou velmi výkonné. Na astronomy se tak valí obrovské množství dat, které už pomalu není v lidských silách zvládat. Naštěstí jsou tu umělé inteligence, které nabízejí astronomům pomoc, především s rutinními, ale důležitými úkony, u kterých je žádoucí vyvarovat se chyb.

Odborníci amerického Kalifornského technologického institutu (Caltech) vyvinuli umělou inteligenci SNIascore, která je specializovaná na určování druhu supernov. Zpracovává pozorování velmi výkonného zařízení Zwicky Transient Facility (ZTF), které pracuje v areálu observatoře Palomar. Kdykoliv se na obloze náhle objeví něco mimořádně jasného a po nějaké době opět pohasne, Zwicky to detekuje a údaje předá k dalším analýzám. Jde hlavně o komety, planetky, srážky hvězd, gama záblesky, a v neposlední řadě také supernovy.

Šikovný pomocník astronomů

Potřebovali jsme pomoc a věděli jsme, že by to měla zvládnout umělá inteligence,líčí Christoffer Fremling, astronom Caltechu, který má na povel zmíněnou umělou inteligenci. „Naše umělá inteligence určila svou první supernovu v dubnu 2021. Nedávno jsme překonali tisícovku určených supernov.“

Inteligence SNIascore v současné době dokáže spolehlivě rozpoznat supernovy typu Ia, tedy exploze bílých trpaslíků. Ty jsou pro astronomy velmi důležité, protože jsou vždy stejné. Jde o takzvané „standardní svíčky“, používané k měření vzdáleností ve vesmíru. Jsou prakticky jediným nástrojem umožňujícím měření vzdáleností ve velmi vzdáleném vesmíru. Právě díky těmto supernovám astronomové zjistili, že se rozpínání vesmíru zrychluje. Do budoucna chtějí vědci schopnosti inteligence ještě zlepšit, aby rozlišila i další typy supernov.

TIP: Američtí astronomové objevili 116 tisíc nových proměnných hvězd

Inteligence SNIascore je úžasně přesná. Po rozpoznání 1 000 supernov jsme s kolegy ověřili, jak dobře funguje,“ popisuje Fremling. „Ukázalo se, že od počátku své astronomické práce inteligence neudělala žádnou patrnou chybu. Vzhledem k její úspěšnosti mají o SNIascore zájem i na dalších observatořích.