Umělé inteligence jsou dnes pro NASA nepostradatelným pomocníkem

29.05.2018 - Stanislav Mihulka

Vědci a inženýři NASA se nebojí umělých inteligencí a vzali je do služby

<p>Umělé inteligence pomáhají NASA s výzkumem</p>

Umělé inteligence pomáhají NASA s výzkumem

Nedávno zesnulý fyzik Stephen Hawking nebo třeba šéf SpaceX Elon Musk před časem varovali před umělou superinteligencí. Mohlo by se nám prý snadno stát, že si postavíme tak úspěšnou a schopnou inteligenci, že by nás mohla vyškrtnout ze svých plánů a převzít vládu nad planetou.

Podobné zlovolné inteligence jsou oblíbenou kulisou vědecko-fantastických filmů. Dnešní umělé inteligence ale zatím nejeví zájem o ovládnutí světa a staly se z nich velmi užiteční pomocníci v mnoha různých odvětvích. S úspěchem je už nějaký čas využívají i vědci a inženýři NASA, kterým umělé inteligence ušetří spoustu práce.

Inteligence hledají planety a řídí sondy

Jedna taková umělá inteligence, která funguje podobně jako síť neuronů v lidském mozku, pomáhá planetárním vědcům NASA pátrat po exoplanetách podobných Zemi. Z dostupných dat teleskopů dokáže rozpoznat, jaké má planeta chemické prvky v atmosféře. Může tím pádem napovědět, jak je asi taková planeta obyvatelná pro život našeho typu.

TIP: Kriminalistům pomáhá inteligence, která cvičila evropské astronauty

V NASA také cvičí umělé inteligence, aby jim pomáhaly rozpoznat a popsat galaxie v hlubokém vesmíru. Na snímcích Hubbleova vesmírného dalekohledu a dalších teleskopů je takových galaxií velké množství a umělé inteligence ušetří astronomům spoustu času. V NASA rovněž připravují umělé inteligence, které budou autonomně ovládat satelity a meziplanetární sondy. Nedávno například zahájili vývoj autonomního satelitu, který bude odstraňovat vesmírný odpad z oběžné dráhy.