Unikátní objev: Nově nalezená hvězda pulzuje pouze na své jedné straně

Proměnná hvězda v těsné dvojhvězdě s červeným trpaslíkem pulzuje jen na jedné straně. Žádnou jinou takovou zatím neznáme

11.03.2020 - Stanislav Mihulka

Ve vesmíru je mnoho proměnných hvězd, které různým způsobem pulzují. Australským astronomům se ale podařilo objevit jednu, která je skutečně výjimečná. Hvězda HD74423 totiž pulzuje jen na jedné své straně. Odborníci existenci takových hvězd předpovídali již dávno, trvalo ale čtyři desítky let, než se první případ hvězdy pulzující na jedné straně podařilo objevit.

HD74423 má hmotnost asi 1,7 Slunce a nachází se v Mléčné dráze, asi 1 500 světelných let od nás. Astronomy na zajímavý objev nejprve navedli občanští vědci, kteří zpracovávali záplavu dat kosmického teleskopu TESS.

Pulzování v těsné dvojhvězdě

Simon Murphy z australské University of Sydney a jeho kolegové si nejdřív ze všeho všimli, že tahle hvězda má neobvyklé chemické složení. Podobné hvězdy jsou obvykle bohaté na těžší chemické prvky, ale tahle jich má jen málo.

Další informace přinesly i odpověď na zvláštní chování hvězdy – HD74423 se nachází v těsné dvojhvězdě s červeným trpaslíkem. A je to právě intenzivní gravitační působení trpaslíka, které vyvolává pulzování hvězdy jen na jedné straně.

TIP: Podivuhodný vesmírný souboj: Bílý trpaslík vysílající záhadný paprsek

Partneři v této velmi těsné dvojhvězdě se oběhnou za méně než dva dny. Jsou k sobě tak blízko, že se větší z nich, tedy hvězda, jejíž pulzy pozorujeme, díky gravitační přitažlivosti trpaslíka protáhla do tvaru kapky. Astronomové do budoucna předpokládají, že takových hvězd objeví více, ať už v datech TESS anebo díky dalším pozorováním.