Unikátní vozidla ve službách kosmonautiky: Auta, která vozila astronauty

04.12.2022 - Karel Zvoník

Kosmonautika – to nejsou jen rakety, kosmodromy či družice, ale i zdánlivě nevýznamné stroje a zařízení. Bez nich by se však lety do vesmíru neobešly. Samostatnou kapitolu tvoří auta, která převážejí kosmonauty k rampě...

<p>Astrovan přepravující astronauty na start mise STS-135. <em>(foto: NASA, Jim Grossmann, CC BY 4.0)</em></p>

Astrovan přepravující astronauty na start mise STS-135. (foto: NASA, Jim Grossmann, CC BY 4.0)

Automobilů, které přepravovaly vesmírné poutníky na startovací rampu, se vystřídala celá řada. Mezi ty kultovní patří bezesporu tzv. Astrovan, tedy upravený karavan společnosti Clark-Cortez. Sloužil pro astronauty programu Apollo i první posádky raketoplánů a dodnes se považuje za jeden ze symbolů slavné kosmické éry. Snad žádné jiné auto v historii totiž nesvezlo tolik známých astronautů najednou a nestalo se součástí tolika zásadních amerických startů. Svůj debut ve službách NASA si automobil odbyl 14. srpna 1968, když dopravoval na rampu tříčlennou posádku Apolla 7. Řídil ho člen ochranky kosmodromu Steve Tatham.

S nezničitelným motorem

Cesta na rampu 39A z budovy Manned Spacecraft Operational Building není nijak dlouhá, NASA proto neměla žádné zvláštní požadavky na pohon vozu. Přesto pro ni tento konkrétní typ vznikl na zakázku, a nejednalo se tedy o běžně dostupný model. Obsahoval ovšem původní naftový motor Chrysler 225ci Slant Six o obsahu 3,7 l, o němž se říká, že je nezničitelný. Mimochodem, spojení „Slant Six“ označuje 30° sklon válců. Motor vynikal výkonem v nižších otáčkách, a proto se využíval i mimo osobní automobily. Vyráběl se neuvěřitelných 41 let, což jen potvrzuje jeho spolehlivost.

Dnes lze Astrovan obdivovat vedle rakety Saturn V, v návštěvnickém centru Kennedyho vesmírného střediska na Floridě. Výjimečnost vozu potvrzuje i fakt, že se nedávno na sběratelském trhu objevila limitovaná edice jeho modelu. (foto: Flickr, Bernt RostadCC BY 2.0)

Později po skončení misí Apollo zahájila NASA program kosmických raketoplánů. Legendární Astrovan byl samozřejmě u toho, když se John Young a Robert Crippen v roce 1981 chystali poprvé „osedlat“ tento moderní div světa. Kabina vesmírného letounu však nabízela víc místa než Astrovan, a tak začalo být jasné, že slavný vůz bude třeba nahradit větším modelem. Na poslední cestu se vydal 30. srpna 1983, v rámci mise STS-8

Nástupci legendy

Jeho nástupcem se stal upravený karavan Airstream Excella z roku 1983 a zdědil po něm i přezdívku. NASA využívala celkem tři kusy, jež dopravovaly posádky na rampu 27 let, dokud éra raketoplánů v roce 2011 neskončila.

Dokončení: Šťastný let! Americké tradice, pověry a rituály v pilotované kosmonautice

Poté Američané čekali dlouhých devět let na další pilotovaný start ze svého území. Uskutečnil se až v květnu 2020, rovněž z legendární rampy 39A, a NASA si přitom poprvé platila pouze službu. Raketu Falcon 9 i loď Crew Dragon totiž zajistila soukromá společnost SpaceX, zatímco posádku přivezl bílý elektromobil Tesla model X z dílny jiné firmy podnikatele Elona Muska. Můžeme se ovšem těšit ještě na další vůz: Boeing pro své astronauty přichystal upravený karavan Mercedes typ Atlas Touring Coach. Postavila jej společnost Airstream a přezdívá se mu Astrovan II.