Unikátní vozidla ve službách kosmonautiky: Do vesmíru po železnici

27.11.2022 - Karel Zvoník

Kdo by neznal slavný kosmodrom Bajkonur? Zmíněná raketová střelnice funguje už od roku 1955, ale dlouhá léta ji obestíralo tajemství a legendy. Znali jsme tak pouze střípky a o některých zákoutích nebo částech kazachstánského komplexu jsme se dozvěděli až poměrně nedávno.

<p>Záběry na lokomotivu táhnoucí raketu Sojuz patří k ikonickým snímkům kosmonautiky. <em>(foto: Wikimedia Commons, NASA, Carla Cioffi, CC BY 4.0)</em></p>

Záběry na lokomotivu táhnoucí raketu Sojuz patří k ikonickým snímkům kosmonautiky. (foto: Wikimedia Commons, NASA, Carla Cioffi, CC BY 4.0)


Reklama

Jednu ze zajímavostí kosmodromu Bajkonur představuje železnice. Málokdo totiž ví, že ho protíná na 470 km neelektrifikovaných tratí o rozchodu 1 520 mm a dalších 40 km tratí speciálních. Dnes už samozřejmě není v provozu celá síť, ale pro logistiku na místě hraje stejně důležitou roli jako kdysi. Známějším faktem je, že nejen raketu Sojuz dopravuje na rampu lokomotiva, konkrétně TEM2 typ UM.

Veze se raketa!

Jedná se o mírně upravenou dieselovou posunovací lokomotivu s hmotností okolo 120 tun, s šesti nápravami a dvěma podvozky. Vyrobil ji strojírenský závod v Brjansku a na Bajkonuru jsou k vidění zejména dva kusy s označením 201 a 175. Typ UM se vyráběl od roku 1988 a má silnější dieselový agregát 1PD-4A o výkonu 1 400 koňských sil. Jde o řadový šestiválec napojený na stejnosměrný generátor. Konstrukční rychlost lokomotivy činí 100 km/h, při převozu raket však pochopitelně dosahuje asi jen 5 km/h.

Lokomotiva TEM2 ovšem tvoří pouze část celé přepravní sestavy. Za ní se nachází modrý logistický vůz, následuje plošinový vagon s díly a pak již speciál­ní dvoudílný vůz s raketou, který je schopen ji umístit do vertikální polohy. Vše zakončuje plošinový vagon určený pouze k zajištění odstupu další lokomotivy v zadní části. Po vytažení nosiče z konstrukční budovy a zdolání mírnějšího stoupání se daný úsek odpojí a k rampě už nepokračuje. 

Není jediná

TEM2 samozřejmě nepředstavuje jediný typ lokomotiv, jež na kosmodromu pracovaly či pracují. Zřejmě nejstarší je parní Eu 709-81 přezdívaná „Ešak“, dnes spočívající na podstavci u nádraží ve městě Bajkonur. Zmíněný kus dřív sloužil na kosmodromu, poté byl zrestaurován a umístěn na své současné místo k 50. výročí tamní železnice.

TIP: Šťastný let! Ruské tradice, pověry a rituály v pilotované kosmonautice

Podle některých zdrojů měl právě tento typ dopravit na rampu „Gagarinovu raketu“, což se mi však podařilo přesvědčivě vyvrátit: Díky informacím od přátel se našlo video, které jasně ukazuje, že parní lokomotiva nosič R-7 na rampu rozhodně nevozila, a jde tudíž o legendu.

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Fosilie ptakoještěra Balaenognathus maeuseri byla nalezena v německém lomu a byla popsána paleontology z Anglie, Německa a Mexika. (ilustrace: University of Portsmouth, Megan JacobsCC BY-SA 4.0)

Věda
Zajímavosti

Ratibořický zámek pravděpodobně zažil nejedno dostaveníčko paní kněžny s Metternichem… (Wikimedia Commons, KozuchCC BY-SA 3.0 + Wikimedia CommonsCC0)

Historie

Roztavená láva stéká z ostrova Havaj do Tichého oceánu. (foto: Shutterstock)

Příroda

Jak by asi vypadala obloha na planetě uvnitř kulové hvězdokupy? (ilustrace: Shutterstock)

Vesmír

V roce 2022 bylo objeveno pouhých 13 případů infekce vlasovcem medinským. Ještě v 80. letech minulého století jich byly miliony. (foto: The Carter Center, Louise GubbCC BY 4.0)

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907