V atmosféře Země jsou zrnka z dob vzniku Sluneční soustavy

15.06.2018 - Stanislav Mihulka

Na naší planetě je stále možné nalézt pozůstatky mlhoviny, z níž vznikla Sluneční soustava

<p>Prastará zrnka jsou na snímku rentgenového spektrometru.</p>

Prastará zrnka jsou na snímku rentgenového spektrometru.

Sluneční soustava se zrodila asi před 4,6 miliardami let smrštěním velké mlhoviny. Z materiálu v této dávné mlhovině vzniklo Slunce, planety i další tělesa našeho planetárního systému.

Astronomka Hope Ishii z Havajské univerzity a její spolupracovníci během pozoruhodného výzkumu zjistili, že atmosféra naší planety i po zmíněných miliardách let obsahuje zrnka prachu, která se vší pravděpodobností pocházejí z původní mlhoviny. Tento prach zřejmě přetrval na kometách a během času se s nimi dostal až do naší atmosféry.

Zrnka prachu z pradávné mlhoviny

Vědci těmto částicím přezdívají GEMS, podle anglického „Glass embedded with metal and sulfides“, čili „sklo uspořádané s kovy a sulfidy“. Zrnka GEMS vznikla slepením menších zrnek ještě předtím, než se ve vznikající Sluneční soustavě objevily komety. Ishiiová a spol. zkoumali GEMS s využitím urychlovače částic a speciálního elektronového mikroskopu v kalifornských laboratořích Lawrence Berkeley National Lab (LBNL).

TIP: Sonda Stardust přinesla prachové částice z časů raného vesmíru

Objev tak prastarého materiálu téměř na dosah je pro vědce velkým úspěchem a rovněž velkou příležitostí k dalšímu zajímavému výzkumu. Díky zrnkům GEMS bychom mohli lépe pochopit procesy, které doprovázejí formování planetárního systému.

Lawrence Berkeley National Lab (LBNL)