V Kanadě plánují vyrábět z invazních krabů biologicky rozložitelné kelímky a příbory

Nezdolní krabí vetřelci by se měli stát průmyslovou surovinou, která prospěje životnímu prostředí. V Kanadě hodlají z přemnožených krabů vyrábět biologicky rozložitelné kelímky a příbory

19.02.2020 - Stanislav Mihulka

Krab pobřežní (Carcinus maenas) původně pochází z pobřeží severovýchodního Atlantiku a Baltského moře. Postupně se ale stal velmi úspěšným a obávaným invazním druhem, který se množí závratnou rychlostí a je dnes považován za jednoho z deseti nejhorších invazních vetřelců celé planety. Jde o nelítostné dravce, kteří spořádají, na co přijdou. Zároveň jsou velkou hrozbou pro místní ekosystémy, především pak pro jiné druhy krabů, ústřice a další mlže.

Kelímky a příbory z korýšů

Krabi pobřežní rychle kolonizovali klimaticky podobné pobřežní ekosystémy v Austrálii, na Novém Zélandu, ve východní Asii, v jižní Africe, v jižní Americe, a také východní a západní pobřeží severní Ameriky. Kanadským odborníkům podle všeho došla s těmito vetřelci trpělivost a rozhodli se pro radikální plán likvidace.

Kanadští vědci vyvinuli postup zpracování krabů – z jejich rozdrcených skořápek hodlají vyrábět jednorázové příbory a kelímky. Výhodou tohoto řešení, za kterým stojí chemička McGillovy univerzity Audrey Mooresová, je skutečnost, že vzniklý materiál by byl přirozeně rozložitelný. Z rozdrcených krabích schránek je podle Mooresové možné získat látku chitin, který je základní surovinou pro výrobu biologicky rozložitelného „plastu“. Nový materiál je velmi tvrdý, svou strukturou podobný sklu. Bude tak třeba ještě dalšího vývoje směrem k lepší tvárnosti materiálu.

TIP: Nelítostná ochrana: Ostrovní druhy zachrání likvidace koček a dalších vetřelců

Na první pohled poněkud nekompromisní přístup přináší hned několik výhod – vedle ochrany napadených ekosystémů by mohl snížit produkci klasického plastového odpadu.

Lmbuga / Wikimedia Commons