V okolí Sluneční soustavy poprvé objevili tajemný mezihvězdný materiál

11.07.2019 - Stanislav Mihulka

Mezihvězdný prostor v našem sousedství protínají pásma organické hmoty

<p>Emisní Řasová mlhovina v souhvězdí Labutě</p>

Emisní Řasová mlhovina v souhvězdí Labutě

Prostor mezi hvězdami rozhodně není prázdný. Astronomové tam před časem nalezli dlouhé pásy organického materiálu nejasného původu, takzvaná difúzní mezihvězdná pásma (DIB, podle anglického diffuse interstellar bands). Teď byla tato pásma objevena i v okolí Sluneční soustavy, což vědce rozhodně překvapilo.

Sluneční soustava se totiž nachází v takzvané Lokální bublině, což je dutina v okolním mezihvězdném prostředí, která vznikla po explozi supernovy před několika miliony let. Její průměr je asi 300 světelných let a hustota hmoty je v Lokální bublině oproti standardnímu mezihvězdnému prostředí asi jen desetinová. Lokální bublina obsahuje horký plyn, jehož teplota dosahuje milionů stupňů Celsia. To by mělo být zcela nepříznivé pro běžné molekuly mezihvězdného prostoru.

Pásma organické hmoty

Jenomže molekuly, které tvoří pásma DIB, to očividně vydrží, což vědce udivilo. Vše nasvědčuje tomu, že pásma DIB mohou být tvořena většími molekulami a mohou být více stabilní, než jsme si doposud mysleli. Jinak by tak vysoké teploty v Lokální bublině nezvládla.

TIP: Je to oficiální! Americká sonda Voyager 2 vstoupila do mezihvězdného prostoru

Difúzní mezihvězdná pásma se nejlépe hledají s odstupem, u hvězd, které nejsou úplně nejblíže. Jacco van Loon z britské Keele Observatory a jeho spolupracovníci ale chtěli zjistit, jak je to s těmito útvary v okolí Sluneční soustavy. Když je skutečně objevili, tak by to mohlo mít dalekosáhlé důsledky pro naše představy o vzniku Sluneční soustavy. Zdá se totiž, že organický materiál v pásmech DIB je stejného původu, jako organický materiál v kometách. Pásma DIB možná přispěla ke vzniku života tím, že na Zemi dodala některé nezbytné ingredience.

• Zdroj fotografií: Ken Crawford / Wikimedia Commons