Ve vzorcích z planetky Ryugu se podařilo nalézt základní stavební prvky života

07.06.2022 - Martin Reichman

Japonští vědci objevili ve vzorcích odebraných z planetky Ryugu více než dvacet druhů aminokyselin. Jde o základní stavební kameny života.

V roce 2014 zamířila k planetce Ryugu, jejíž stáří se odhaduje na 4,6 miliardy let, japonská sonda Hajabusa 2. Ke svému cíli dorazila v polovině roku 2018, po letu vesmírem trvajícím tři a půl roku. V průběhu roku 2019 sonda dvakrát úspěšně odebrala vzorky z planetky a o rok později dopravila více než 5,4 gramu materiálu zpátky na Zemi.

Už počáteční studium vzorků naznačilo přítomnost vody a organických látek. Podrobné zkoumání materiálu zahájily JAXA a další výzkumné instituce, včetně tokijské a hirošimské univerzity, v roce 2021. Nyní japonští vědci potvrdili, že ve vzorcích se nachází více než dvacet druhů aminokyselin. Ty jsou pro všechny živé organismy nezbytné pro tvorbu bílkovin. Podle vědců by objev mohl přinést klíč k pochopení vzniku života.

TIP: Planetka Ryugu je podle japonských vědců zřejmě zbytkem zaniklé komety

Zatím se neví, jak se aminokyseliny dostaly na pravěkou Zemi, jedna z teorií ale říká, že je přinesly meteority nebo úlomky planetky. Existovaly pro to zatím jen nepřímé důkazy, aminokyseliny byly totiž už nalezeny v meteoritu objeveném na Zemi. Existuje ale také možnost, že se na něj dostaly až na Zemi. Objev přímo na povrchu playnetky je pro vědce mnohem pádnějším důkazem.