Vědci stopují dávnou srážku neutronových hvězd, která zásobila Zemi zlatem

30.03.2020 - Stanislav Mihulka

Cenné kovy a další těžké prvky vyrobila srážka neutronových hvězd, k níž došlo 100 milionů let před vznikem Sluneční soustavy

Předtím, než se z dávného zhrouceného molekulárního mračna zrodilo Slunce s planetami, došlo se vší pravděpodobností v relativně blízkém vesmíru ke srážce neutronových hvězd. Určitě to byla nesmírně energetická událost, která vyslala napříč vesmírem silné gravitační vlny. A taky se v ní zrodilo množství „těžkých“ chemických prvků, včetně vzácných kovů a radioaktivních prvků. Důvěrně je známe, neboť část z nich je i u nás na Zemi.

Při srážce neutronových hvězd dochází k intenzivní tvorbě velmi těžkých chemických prvků. Po svém vzniku se stanou součástí kosmického prachu a následně i vznikajících hvězd a planet. Szabolcs Mark z americké Columbia University a jeho kolegové se rozhodli, že vystopují srážku neutronových hvězd, která vyprodukovala tyto cenné látky pro Sluneční soustavu.

Důkazy v meteoritech

Badatelé analyzovali izotopy chemických prvků, které jsou obsažené v meteoritech z úsvitu Sluneční soustavy. V těchto meteoritech jsou uložené velmi cenné informace o situaci před miliardami let. Měl by v nich být i materiál, který pochází z oné pradávné srážky. Tyto údaje pak následně porovnávali s odhady množství vzniklých atomů prvků ve srážkách neutronových hvězd. Zároveň také zohlednili odhady četnosti těchto srážek v Mléčné dráze.

TIP: Většina nejtěžších prvků ve vesmíru vznikla v discích kolem zhroucených hvězd

Z jejich výpočtů vyplynulo, že srážce neutronových hvězd, během níž vzniklo podstatné množství zlata, uranu a dalších zajímavých prvků pro Zemi, došlo asi 100 milionů let, čili jen vlastně krátce, před vznikem Sluneční soustavy. Odehrálo se to zřejmě ve vzdálenosti 1 000 světelných let od místa, kde později vzniklo Slunce s planetami. Kdyby k tomu došlo dnes, taková událost by rozsvítila celou noční oblohu.