Vědci v Jižním oceánu objevili největší trdliště ryb na světě

Trdliště je označení pro místo, kde dochází ke tření ryb. Vědci na palubě německého ledoborce RV Polarstern narazili právě na jedno takové místo. Dříve neznámý ekosystém pokrývá oblast o velikosti Malty

16.01.2022 - Stanislav Mihulka

Němečtí polárníci ohlásili pozoruhodný objev. Narazili na unikátní ekosystém, který představuje doposud největší známé trdliště ryb stejného druhu na světě. Objevené trdliště využívají ledařky hnědavé (Neopagetopsis ionah), kterých tam na ploše nejméně 240 kilometrů čtverečních hnízdí asi 60 milionů.

Vědci z institutu Alfred-Wegener-Institut narazili na podivuhodné trdliště loni v únoru, když na palubě ledoborce RV Polarstern zkoumali Filchnerův ledový šelf v jižní části Weddelova moře. Součástí výzkumu bylo pořizování dat a snímků mořského dna, které se nacházelo v hloubce 420 až 535 metrů.

Rybí velkoměsto

Když se na snímcích objevilo gigantické trdliště, byl to pro badatele šok. Ten se ještě zvětšil, když se ukázalo, že jde o trdliště ledařky hnědé. Doposud totiž bylo objeveno sotva pár tuctů jejich hnízd. Obrovské velkoměsto plné ledařek určitě nikdo nečekal. Hnízda si asi půlmetrové ledařky budují v podobě kruhů z kamínků na bahnitém dně. Ve většině hnízd se nachází alespoň 1 700 jiker, které jsou hlídané jednou dospělou ledařkou.

TIP: Podmořský robot objevil pestrobarevný svět na mořském dně u Antarktidy

Odborníci se domnívají, že přítomnost obrovského trdliště ledařek přinejmenším z části souvisí s tím, že teplota vody u dna je v těchto místech asi o 2 °C teplejší, než je v těchto končinách obvyklé. Polárníci nejsou jediní, kdo na trdliště narazil. Podle všeho o něm již dlouho vědí místní tuleni Weddellovi (Leptonychotes weddellii) kteří, jak se ukázalo díky jejich sledování pomocí vysílaček, tráví na trdlišti až 90 procent času, který věnují potápění. Ledařky jsou nejspíš jejich chutnou kořistí.