Vědci vystopovali geny, které jsou zodpovědné za vzhled lidské tváře

08.02.2021 - Stanislav Mihulka

Výzkum dobrovolníků z Latinské Ameriky odhalil celkem 32 oblastí genů, které určují tvar lidské tváře - nosu, rtů, čelisti nebo třeba obočí...

Na podobu a povahu člověka má nepochybně vliv prostředí, v němž žije od svého narození. Zároveň ale platí, že náš vzhled i osobnost, jsou do značné míry vepsány do genů. Přesné mechanismy a vzájemné působení genů jsou stále předmětem intenzivního výzkumu, zejména v posledních letech se ale vědcům daří stále častěji objevovat nové související geny. Nejnovější úspěch si v tomto směru připsali vědci z britské University College London.

Vědcům se podařilo vystopovat celkem 32 oblastí genů, které u člověka ovládají rysy obličeje, jako například tvar a velikost nosu, rtů, čelistí nebo obočí. U většiny z nich jde o potvrzení dřívějších objevů, které byly založené na omezených důkazech. V devíti připadech ale jde o nové objevy.

TIP: Genetika pomohla s rekonstrukcí podoby japonské ženy doby kamenné

Jde o výsledek výzkumu, který zahrnoval více než 6 tisíc dobrovolníků z Latinské Ameriky, jejichž geny a obličeje vědci analyzovali. Jeden ze zmíněných genů, který nese označení TBX15, přitom zřejmě pochází od denisovanů, našich stále záhadných příbuzných, které známe jen na základě několika málo fosilií a genetického materiálu. Výzkumné studie tohoto typu jsou velmi užitečné pro medicínu, ale i pro řadu dalších oborů, včetně forenzního lékařství. Bude například možné sestavovat stále přesnější portréty obětí ale i pachatelů zločinů na základě DNA.