Vědci zachytili opakující se radiové signály z dalekého vesmíru

Vědcům se podařilo objevit neznámý opakující se radiový signál, pocházející z dalekého vesmíru

07.03.2016 - Martin Reichman

Krátké radiové záblesky jsou jen milisekundy trvající rádiové vlny. Poprvé je vědci dokázali zachytit v roce 2007, kdy přicházely z oblasti poblíž velkého Magellanova oblaku. Od té doby se podobný signál podařilo zachytit celkem šestnáctkrát. Vždy se ale jednalo o mimořádně krátké, jednorázové signály a vědci je připisovali zkázám vesmírných objektů, například zanikajícím neutronovým hvězdám.

SOS z dalekého vesmíru

Objev Paula Scholze z kanadského Montrealu ale zasadil této teorii vážnou ránu. Pokud by platilo, že tyto záblesky vznikají například při pohlcení neutronové hvězdy černou dírou, nemohly by se opakovat. Scholzovi se přitom podařilo objevit identické radiové záblesky, jaké v minulosti zdokumentovala německá badatelka Laura Spitlerová. Signály navíc podle Paula Scholze s velkou pravděpodobností pocházejí ze stejného místa v souhvězdí Vozky, přibližně 3 miliardy světelných let od Země.

„Signál pochází z velké vzdálenosti, původně tak musel být velmi jasný. Je jen několik známých fyzikálních zdrojů, které jej mohou vysílat, a většinou jsme předpokládali, že jde o neutronové hvězdy v jiných galaxiích,” řekl James Cordes z Cornellovy univerzity v americkém státě New York. To je zřejmě nyní vyloučeno, protože signály podle všeho pocházejí ze stejného místa.

Důkaz mimozemské civilizace?

Přestože se jako vysvětlení nabízí, že za tajemnými signály mohou stát mimozemské civilizace, je to podle většiny vědců velmi nepravděpodobné. Podobné signály podle nich nejsou pro komunikaci příliš efektivní. Přesto se ale i v odborných kruzích možnost „umělého původu“ signálů vážně zvažuje.

TIP: Šokující objev: Největší pulzar s energií 10 milionů Sluncí

Za nejpravděpodobnější vědci stále považují, že zdrojem signálů je mladá, rychle rotující neutronová hvězda. K potvrzení, nebo vyvrácení této teorie je podle nich ale nutná přesnější lokalizace zdroje signálu.

Danielle Futselaar