Vědci zachytili podivný rádiový signál, přicházející od Proximy Centauri

Vědci hledající mimozemské civilizace zkoumají podezřelý signál, který přišel od Proximy Centauri

22.12.2020 - Martin Reichman

Astronomové z projektu Breakthrough Listen, který ve vesmíru pátrá po mimozemském životě, studují zatím nejzajímavější signál, jaký se jim podařilo zachytit. Signál zřejmě pochází ze směru Proximy Centauri. Podle vědců jde v tomto směru o nejzajímavější objev od 70. let, kdy byl zachycen slavný Wow! Signál.

Zkoumaný signál zachytil australský Parkesův teleskop už na jaře roku 2020. Od té doby ho vědci analyzují. Doposud se jim nepodařilo odhalit běžný zdroj, jímž by mohlo být například rušení na Zemi nebo v jejím bezprostředním okolí. Pozoruhodné je především zdrojové místo signálu – vypadá to, že pochází ze směru Proximy Centauri.

Proxima Centauri je po Slunci druhou nejbližší hvězdou. U tohoto červeného trpaslíka, vzdáleného 4,2 světelných let od Země, se nachází hned několik planet, přičemž nejméně jedna z nich – Proxima b se nachází v obyvatelné zóně. Zachycený signál měl podle vědců frekvenci 980 MHz a posun, který odpovídá pohybu planety u této hvězdy. Vědci z projektu nyní pracují na studii, ve které hodlají signál detailně popsat a vyložit nejrůznější možnosti jeho interpretace.

TIP: Americký profesor přišel s vysvětlením legendárního Wow! signálu z vesmíru

Podle Lewise Dartnella, astrobiologa z Westminsterské univerzity, jde o ohromující objev. Nicméně šance, že objevíme mimozemskou civilizaci tak blízko, je podle něj vysoce nepravděpodobná. V podobném duchu se vyjádřil i Pete Worden, výkonný ředitel mateřské společnosti Breakthrough Initiatives, podle nějž je pravděpodobnost, že se ve skutečnosti jedná o pozemský signál 99,9 %. Je tak velmi pravděpodobné, že jde o signál produkovaný některou z pozemských kosmických lodí či vesmírných sond.