Velké plány? Virgin Galactic pořídí další dva nosné letouny WhiteKnightTwo

11.07.2022 - Stanislav Mihulka

Flotila nosných letounů Virgin Galactic by se měla rozrůst o další dva letouny WhiteKnightTwo. Každý z nich by mohl zvládnout až 200 startů kosmoplánů SpaceShipTwo ročně

<p>Nosný letoun WhiteKnightTwo. <em>(foto: Wikimedia Commons, Nicholas Miller, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Nosný letoun WhiteKnightTwo. (foto: Wikimedia Commons, Nicholas Miller, CC BY-SA 4.0)

Jak se zdá, společnost Virgin Galactic hodlá intenzivně provozovat komerční lety na hranici kosmického prostoru. U americké letecké a vývojářské firmy Aurora Flight Services, která je dceřinou firmou Boeingu, si objednali dva další nosné letouny WhiteKnightTwo. Ty zajišťují první fázi letu kosmoplánu SpaceShipTwo.

Pokud jde o Virgin Galactic, velký díl pozornosti si získal jejich kosmoplán SpaceShipTwo. Ve skutečnosti je to ale právě nosný letoun WhiteKnightTwo, který je základním pilířem celé technologie kosmických letů Virgin Galactic. Tento mohutný stroj se dvěma trupy a křídly s rozpětím 43 metrů vynáší kosmoplán SpaceShipTwo do výšky 15 kilometrů, odkud pak vyráží na cestu k hranici kosmického prostoru.

Víceúčelový nosný letoun

Lety s pilotovaným kosmoplánem ale nejsou pro nosný letoun WhiteKnightTwo jedinou možností. Tento stroj, který původně vyvinula společnost Scaled Composites, byl navržen jako víceúčelový. Může vypouštět i jiné letouny či rakety. Navíc ho lze využívat jako letoun k vytváření mikrogravitace, ať už pro účely výcviku nebo experimentování. Dokonce se zvažovalo i jeho nasazení jako hasícího letounu.

TIP: Virgin Galactic se dva roky po smrtelné nehodě vrací do vzduchu

Aurora Flight Services by měli připravit součásti obou nových letounů WhiteKnightTwo. Do finální podoby by měly být následně zkompletovány v kalifornském zařízení Virgin Galactic v Mojavské poušti. První ze dvou nových letounů by měl být hotový v roce 2025 a každý by měl zvládnout až 200 startů kosmoplánů ročně.