Vesmírné benzínky: NASA a SpaceX spolupracují na orbitálním tankování paliva

01.08.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Orbitální palivová stanice podle představ NASA</p>

Orbitální palivová stanice podle představ NASA

NASA se již podle všeho naplno připravuje na přistání na Měsíci s programem Artemis, k němuž by mělo dojít v roce 2024. Součástí příprav je i intenzivní spolupráce s celou řadou komerčních společností. NASA v těch dnech vybrala 13 amerických společností, s nimiž uzavřela celkem 19 partnerství pro vývoj kosmických technologií.

Jde o technologie pokročilé komunikace, navigace a avioniky, rovněž o pokročilé materiály, technologie pro přistávání na vesmírných tělesech, technologie výroby a konstrukce ve vesmíru, technologie palivových a solárních článků, a také technologie pohonných systémů a paliva.

Tankování na orbitě

Podle odborníků je asi nejzajímavější partnerství pro vývoj orbitálních čerpacích stanic. Podílejí se na něm dvě výzkumná centra NASA – Glenn Research Center v Ohiu a Marshall Space Flight Center v Alabamě, a společně s nimi společnost SpaceX. Pro všechny zúčastněné je to přínosem, jak technologickým, tak i politickým.

TIP: Startup Orbit Fab plánuje čerpací stanice pro satelity na oběžné dráze

Podle odborníků SpaceX je orbitální tankování paliva jednou z největších technologických překážek, které budou muset překonat při cestě na Mars. Vyřešení problému vesmírných čerpacích stanic by přitom bylo užitečné i pro NASA a další vesmírné agentury i soukromé společnosti. Pokud chtějí lidé létat na dlouhé kosmické výpravy, budou muset čerpat palivo ve vesmíru.