Virgin Orbit plánují první soukromou misi k Marsu: Ke spolupráci přizvali Polsko

11.10.2019 - Stanislav Mihulka

Stanou se americká společnost Virgin Orbit a polský výrobce malých satelitů SatRevolution prvními soukromníky na Marsu?

<p>Boeing 747 „Cosmic Girl“ s nosnou raketou LauncherOne</p>

Boeing 747 „Cosmic Girl“ s nosnou raketou LauncherOne

V poslední době jsme svědky pokroků společnosti Virgin Orbit ve vývoji jejich unikátního systému pro vynášení satelitů na oběžnou dráhu. Ten zahrnuje start rakety z letícího upraveného Boeingu 747 „Cosmic Girl“. Jejich ambice ale podle všeho nekončí na oběžné dráze kolem Země.

Virgin Orbit v těchto dnech odhalili své plány stát se první soukromou společností, která vyšle první soukromou misi k Marsu. Plány zahrnují spolupráci s polskou společností SatRevolution, a také s celou řadou polských odborníků. Pro Polsko by případné dosažení Marsu znamenalo ohromný úspěch ve vesmírných letech.

Soukromé společnosti míří k Marsu

Do dnešního dne se k Marsu dostaly sondy jenom čtyřech kosmických agentur: americké NASA, evropské ESA, indické ISRO a sovětské – dnes Roskosmos. Virgin Orbit teď bude usilovat o to, aby se stali historicky pátým návštěvníkem oběžné dráhy rudé planety. Jejich největším soupeřem bude zřejmě SpaceX s Elonem Muskem, který sní o Marsu od dětství a nejspíš se nebude chtít takového prvenství jen tak vzdát.

TIP: Nejen InSight: Na misi k Marsu uspěly i první meziplanetární cubesaty

Virgin Orbit přiznávají, že je inspirovala nedávné mise cubesatů MarCO americké NASA. Cubesaty pro jejich let k Marsu bude mít na starosti společnost SatRevolution, která již letos poslala na oběžnou dráhu Země první polský komerční nanosatelit. Virgit Orbit zároveň připravují první let z Boeingu 747 „Cosmic Girl“ na oběžnou dráhu. K Marsu by chtěli letět v roce 2022.