Vzorky čínské sondy z Měsíce jsou mnohem mladší, než ty z programu Apollo

Podle prvních výsledků jsou vzorky mise Čchang-e 5, které pocházejí z Oceánu bouří, staré zhruba 1,96 miliardy let. Jsou tak mnohem mladší, než vzorky z programu Apollo

11.10.2021 - Stanislav Mihulka

V prosinci 2020 přivezl návratový modul mise Čchang-e 5 z Měsíce 1 731 gramů lunárních hornin. Jde o první vzorek z Měsíce po 44 letech a experti se nemohou dočkat, co všechno zajímavého z nich zjistíme. Již první výsledky analýz přitom ukazují, že se máme na co těšit.

Vzorky z Oceánu bouří

Podle analýz jsou odebrané vzorky staré asi 1,96 miliard let (+/- 50 milionů let). To potvrzuje odhady stáří Oceánu bouří, kde sonda Čchang-e 5 přistála a odebrala vzorky, založené na pozorováních z oběžné dráhy.

Jak uvádí Brad Jolliff z americké Washington University v St. Luis, všechny vulkanické horniny, které dovezli na Zemi astronauté programu Apollo, jsou starší než 3 miliardy let. A všechny mladé lunární impaktní krátery, u nichž známe stáří, jsou mladší než miliardu let. Čínské vzorky tak pozoruhodným způsobem vyplňují pomyslnou mezeru ve stáří vzorků z Měsíce.

TIP: Čína zkoumá vzorky z Měsíce kvůli využití ve fúzní energetice

Pro vědce jsou údaje o vzorcích čínské mise nesmírně cenné. Díky nim opět o něco lépe porozumíme povrchu Měsíce. Dalším důvodem je, že planetární vědci používají povrch Měsíce při odhadech stáří mnoha dalších těles Sluneční soustavy, ať už planet, měsíců či planetek. Když budeme lépe znát stáří struktur na povrchu Měsíce, budeme i lépe odhadovat stáří jinde ve Sluneční soustavě.