Záhada vyřešena: Proč si dávní Peruánci tvarovali protáhlé lebky?

18.02.2018 - Stanislav Mihulka

Deformovaná lebka -<p>Lebka jednoho z předchůdců kultury Nazca v Peru, asi z let 200 až 100 před naším letopočtem</p>
Deformovaná lebka -

Tvarování lebek lidí není nic výjimečného. Nejde ani o žádné potomky mimozemských návštěvníků. Ve skutečnosti takové věci praktikovala či stále ještě praktikuje celá řada kultur, od západní Evropy a Ameriky, až po Dálný Východ a Afriku.

Proč si s tím ale lidé dávají tolik práce? Proč komplikovaně tvarují hlavy svých dětí, aby měly tvar hrušky? Důvody jsou možná různé, ale archeologové nedávno zjistili, že u jedné civilizace Jižní Ameriky byly tvarované hlavy poznávacím znamením významných a bohatých lidí. Kdo měl protaženou lebku, byl před šesti stoletími v Peru V.I.P.

TIP: Perfektní rekonstrukce odhalila tvář 1 200 let staré královny z Peru

Vědci prozkoumali protažené i normální lebky žen kultury Collagua, která obývala jihovýchodní Peru v letech 1100 až 1450 našeho letopočtu. Podle výsledků analýz kostí měly ženy s protáhlými hlavami pestřejší stravu a méně stop po fyzickém násilí. To svědčí o jejich privilegovaném postavení.

Science News, Current Anthropology