Záhadné zatmívání Tabbyiny hvězdy možná způsobuje osiřelý exoměsíc

Vědci již přišli s řadou vysvětlení záhadných změn v jasnosti Tabbyiny hvězdy ze souhvězdí Labutě. Žádná z navržených teorií ale zatím neobstála. Mohl by být příčinou blikání hvězdy osiřelý exoměsíc?

19.09.2019 - Stanislav Mihulka

Tabbyina hvězda ze souhvězdí Labutě, nebo též KIC 8462852, je stále jednou z nejzáhadnějších hvězd, jaké jsme kdy objevili. Velmi neobvyklým způsobem se zjasňuje a opět zatmívá. Velkou popularitu si Tabbyina hvězda získala hypotézou, že jde o hvězdu obklopenou megastrukturou pokročilé mimozemské civilizace.

Astronomové to ale nevzdávají a snaží se nalézt méně „mimozemské“ vysvětlení chování této hvězdy. Dosavadní vysvětlení, která byla založená například na obrovských hejnech komet, rozpadlých planetách nebo třeba na poškozeném vybavení astronomů, se ukázují jako lichá.

Hypotéza exoměsíce

Američtí odborníci teď přicházejí s čerstvou hypotézou, která je sice hodně neobvyklá, nevyžaduje ale existenci žádné gigantické struktury mimozemské civilizace. Podle nich mohla Tabbyina hvězda přitáhnout jeden z exoměsíců. Pokud byla původní planeta měsíce zničena, mohl by se dotyčný měsíc dostat na oběžnou dráhu kolem Tabbyiny hvězdy.

Když by se takový osiřelý exoměsíc dostal blíže k Tabbyině hvězdě, její záření by mohlo způsobit roztání jeho ledového povrchu. Do okolního vesmíru by se v takovém případě uvolňoval materiál z povrchu měsíce, který by mohl způsobovat pozorované neobvyklé zatmívání hvězdy.

TIP: Tabbyina hvězda ze souhvězdí Labutě znovu bliká: Vědci netuší proč

Pokud se nakonec ukáže, že jde o správnou hypotézu, můžeme hovořit o velkém štěstí. Exoměsíc by se totiž v takovém případě mohl v příštích milionech let úplně celý vypařit nebo by ho mohla pohltit Tabbyina hvězda. A my teď dost možná pozorujeme tento vzácný jev přímo v jeho průběhu. V každém případě jde jen o hypotézu, nikoliv o definitivní verdikt. Záhada Tabbyiny hvězdy tak zatím stále trvá.