Země odráží méně slunečního záření: Podle vědců jde o důsledek klimatických změn

S rostoucími teplotami se snižuje odrazivost naší planety a ta tak pohlcuje více slunečního záření. Pro budoucnost je to špatná zpráva

06.10.2021 - Stanislav Mihulka

Země není hvězda a nemá ve svém nitru gigantický termojaderný reaktor jako například Slunce. Přesto ale „září“ do okolního vesmíru, protože díky své odrazivosti (albedu), odráží asi 30 procent dopadajícího slunečního záření. Jak ukázaly překvapivé výsledky nedávných analýz, odrazivost Země za posledních 20 let, a zejména v posledních letech, poklesla asi o 0,5 procenta.

Změřit odrazivost Země není úplně jednoduché. Jednou z možností je měřit ozáření Měsíce odraženým zářením Země, což mohou udělat i pozemské observatoře. Další možností je měřit přímo záření odražené od Země pomocí satelitů, jakým je například americký satelit Clouds and the Earth’s Radiant Energy System (CERES).

Pokles odrazivosti Země

Philip Goode z amerického institutu New Jersey Institute of Technology a jeho kolegové zjistili, že především během posledních tří let došlo k poklesu odrazivosti naší planety. V předcházejících letech se přitom odrazivost Země prakticky neměnila. Pro vědce jde o nepříjemné překvapení. Čím méně záření se totiž odrazí od Země, tím více sluneční energie naše planeta pohltí.

TIP: Dárek od globálního oteplování? Noční oblaka budou více zářit

Podle badatelů je pravděpodobnou příčinou tohoto jevu zejména snížení množství jasných a vysoce odrazivých mraků nad východním Pacifikem. Odborníci si přitom dříve mysleli, že globální oteplování povede spíše k větší oblačnosti, která by tím pádem mohla odrazivost Země zvyšovat a působit jako brzda oteplování.