Znovu na startu: Raketa SLS je připravena na cestu k Měsíci

15.11.2022 - Michael Voplatka a Martin Reichman

Po několika odkladech dala NASA zelenou pro odpočet startu zřejmě nejvýznamnější vesmírné mise letošního roku: Pokud nenastanou další komplikace, zítra ráno zamíří k Měsíci raketa SLS i s kosmickou lodí Orion

<p>Start kosmické mise Artemis I k Měsíci byl odložen z pondělí na středu 16. listopadu.<em> (foto: NASA, Joel Kowsky, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Start kosmické mise Artemis I k Měsíci byl odložen z pondělí na středu 16. listopadu. (foto: NASA, Joel Kowsky, CC BY-SA 4.0)

Mise Artemis I představuje premiéru nosné rakety SLS a jde také o první dlouhodobý let Orionu do cislunárního prostoru (oblast mezi geostacionární dráhou (GEO) a oběžnou dráhou Měsíce). Po několika odkladech se dvouhodinové startovací okno na rampě 39B v Kennedyho vesmírném středisku na floridském mysu Canaveral otevře zítra (16. listopadu 2022) v 7:04 hodin našeho času. Záložní termín je 19. 11. a startovací okno pro raketu SLS a měsíční modul Orion (tentokrát ještě bez posádky) je otevřené až do 27. listopadu. Živý přenos na NASA TV začíná ve 4:30 hodin.

Při Artemis I se mají především otestovat a certifikovat supertěžká raketa SLS a loď Orion. Nosič nejdřív dopraví téměř 27tunové plavidlo i s druhým stupněm ICPS na počáteční eliptickou nízkou oběžnou dráhu s parametry 157 × 1 791 km. Šestnáct minut po startu se na evropském servisním modulu roztáhne čtveřice panelů fotovoltaických článků o rozpětí 19 metrů. Poté nastane v nejvyšším bodě trajektorie krátký zážeh kvůli zvýšení perigea a úpravě parkovací orbity. Pokud loď i druhý stupeň úspěšně projdou veškerými kontrolami, zažehne se zmíněný stupeň na celých dvacet minut a pošle Orion na přeletovou dráhu k Měsíci.

TIP: Co je cílem mise Artemis a jak bude pokračovat?

Během čtyř dní se pak z již odděleného druhého stupně postupně vypustí 13 cubesatů a každý se vydá vlastní cestou. Jakmile loď dorazí k cíli, provede blízký průlet pouhých 100 km nad lunárním povrchem a poté uskuteční brzdicí zážeh, aby se usadila na vysoké retrográdní oběžné dráze 70 000 km nad zemským průvodcem. Setrvá tam 42 dnů, načež se k Měsíci opět přiblíží; následně provede odletový zážeh k Zemi a přistane na padácích do vln Tichého oceánu.