Astronautka Kochová je rekordmankou v délce pobytu ženy ve vesmíru

31.12.2019 - Martin Reichman

Americká astronautka Christina Kochová se stala rekordmankou mezi ženami, pokud jde o dobu strávenou nepřetržitě ve vesmíru.

<p><strong>Christina Kochová</strong> (vlevo) se svou kolegyní, letovou inženýrkou <strong>Jessicou Meirovou</strong> na palubě ISS.</p>

Christina Kochová (vlevo) se svou kolegyní, letovou inženýrkou Jessicou Meirovou na palubě ISS.

Kochová přiletěla na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) 15. března. Stávající rekord nejdelšího nepřerušeného pobytu ženy do vesmíru překonala v sobotu 28. prosince. Dosavadní rekordmankou byla bývalá astronautka NASA Peggy Whitsonová, která v letech 2016-2017 strávila ve vesmíru 288 dnů.

„Je to báječná věc pro vědu,“ řekla Kochová v rozhovoru, který poskytla z paluby orbitálního komplexu televizní stanici CNN. „Vidíme další aspekt toho, jak na lidské tělo dlouhodobě působí pobyt v mikrogravitaci. A to je skutečně důležité pro náš budoucí plán vesmírných letů mířící na Měsíc a na Mars,“ dodala.

TIP: Nejdelší, nejkratší, nejnebezpečnější: Rekordní výstupy do otevřeného vesmíru

Podle časového harmonogramu NASA by se Kochová měla vrátit na Zemi v únoru. Jen o několik dní zůstane za americkým mužským rekordem 340 dní pobytu ve vesmíru, který v letech 2015-2016 vytvořil Scott Kelly. Světovým rekordmanem je ruský kosmonaut Valerij Poljakov. Ten na palubě Mezinárodní vesmírné stanice strávil v letech 1994 až 1995 nepřetržitě 437 dní a 18 hodin.

CNN, NASA, ČTK