Astronomové potvrzují: Exoplaneta Proxima b existuje a je podobná Zemi

Pozorování pomocí spektrografu nové generace přineslo nové a přesnější informace o blízké exoplanetě Proxima b

01.06.2020 - Stanislav Mihulka

Když byla v roce 2016 objevena exoplaneta Proxima b, vyvolalo to velkou pozornost a nadšení. Ani ti největší optimisté nečekali, že terestrickou planety v obyvatelné zóně, s parametry podobnými Zemi najdeme hned u Slunci nejbližší hvězdy. V tomto objevu sehrál klíčovou roli spektrograf lovců planet HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher), který pracuje na chilské observatoři ESO La Silla.

Alejandro Suarez Mascareño ze španělského institutu Instituto de Astrofísica de Canarias a jeho kolegové teď využili nejnovějších přístrojů a potvrdili přítomnost exoplanety u nejbližší hvězdy, červeného trpaslíka Proxima Centauri. Takže Proxima b skutečně existuje a obíhá svou hvězdu v obyvatelné zóně.

Nejbližší exoplaneta

Oběžná dráha planety v obyvatelné zóně ještě není zárukou, že na takové planetě budou panovat podmínky vhodné pro pozemský život. Přesto, jak říká Mascareño, potvrzení existence Proximy b bylo velmi důležité. Jde totiž o jednu z nejzajímavějších planet v našem vesmírném sousedství. Badatelé k potvrzení existence nejbližší známé exoplanety využili spektrograf nové generace ESPRESSO (Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanets and Stable Spectroscopic Observations), který pracuje na chilské observatoři Paranal.

TIP: Nový teleskop má pátrat po životě na planetě Proxima b

Pozorování spektrografu ESPRESSO jsou asi třikrát přesnější, než v případě spektrografu HARPS. Astronomům se díky tomu například povedlo zpřesnit hmotnost exoplanety Proxima b. Namísto původně odhadované hmotnosti 1,3 Země váží jen 1,17 Země. Je tedy Zemi v tomto ohledu ještě podobnější.

Nositel Nobelovy ceny za objevy exoplanet Michel Mayor prohlásil, že tak přesné určení hmotnosti exoplanety je doposud nevídané. Dalším krokem průzkumu Proximy b bude pozorování její atmosféry a hledání případných stop po osídlení životem.