Čína připravuje vlastní vesmírný teleskop: Fungovat má jako modul orbitální stanice

23.04.2021 - Stanislav Mihulka

V roce 2024 by měl začít fungovat čínský vesmírný teleskop Sün-tchien. Na rozdíl o Hubbleova dalekohledu má ale fungovat jako nezávislý modul budoucí čínské orbitální stanice

<p>Budoucí čínský vesmírný teleskop Sün-tchien by měl na oběžnou dráhu zamířit v roce 2024.</p>

Čínská národní vesmírná agentura (CNSA) by ještě během letošního dubna měla vypustit první modul své vlastní orbitální stanice Tchien-kung 3 (Nebeský palác 3), označovaný jako Tchien-che (Harmonie). Osmnáct metrů dlouhý centrální modul Tchien-che má být první ze tří hlavních částí budoucí vesmírné stanice. Dva další, čtrnáctimetrové moduly, Čína označuje jako Wen-tchien (Pátrání po nebesích) a Meng-tchien (Snění o nebesích).

TIP: Třetí nebeský palác: Jak bude vypadat nová čínská vesmírná stanice?

Součástí projektu čínské orbitální stanice má být i vesmírný teleskop, který s ní má pracovat v těsné souhře a do budoucna se počítá i s jeho připojením ke stanici. Do vesmíru by měl teleskop zamířit v roce 2024, tedy dva roky po plánovaném dokončení stanice Tchien-kung 3.

Čínský Hubble

Připravovanému Čínskému vesmírnému teleskopu (Chinese Space Station Telescope – CSST) se v Číně přezdívá Sün-tchien (Xuntian), což doslova znamená „prohlídka nebes“. Teleskop má být vybavený dvoumetrovým primárním zdrcadlem, čímž se téměř vyrovná Hubbleovu vesmírnému teleskopu, který má zrcadlo o průměru 2,4 metru. Na rozdíl od 31 let starého dalekohledu se ale Sün-tchien může pochlubit při podobném rozlišení až 300× větším zorným polem.

TIP: Čína plánuje vybudovat vědeckou základnu u jižního pólu Měsíce

Podle CNSA má teleskop Sün-tchien fungovat jako nezávislý modul orbitální stanice. Kolem Země tedy sice bude kroužit samostatně, bude se ale moct spojovat s mateřskou orbitální stanicí. Tento koncept je pochopitelně velmi výhodný s ohledem na údržbu, opravy a případná vylepšení. Čína si zjevně vzala ponaučení z historie Hubbleova teleskopu, jehož provoz si vyžádal pět servisních návštěv amerických raketoplánů. Data z teleskopu má zpracovávat speciálně navžené pozemské centrum astronomického výzkumu.

Teleskop Sün-tchien má pozorovat vesmír ve viditelné a blízce ultrafialové oblasti. V jeho hledáčku mají být objekty související s temnou hmotou a temnou energií, největší struktury ve vesmíru, a také galaxie. Rovněž by se měl podílet na pozorování transneptunických těles a blízkozemních planetek.