Další důkazy: Skutečně má trpasličí planeta Ceres slaný podpovrchový oceán?

12.08.2020 - Stanislav Mihulka

Světlé skvrny na povrchu trpasličí planety Ceres ukazují na nedávnou aktivitu a pravděpodobnou přítomnost skrytého slaného oceánu

<p>Nová zjištění vědců o trpasličí planetce Ceres, přináší nové otázky. Skrývá se pod jejím povrchem slaný oceán?</p>

Trpasličí planetu Ceres, největší těleso mezi Marsem a Jupiterem, jsme si ještě poměrně nedávno považovali za obyčejný balvan, jakých se ve vesmíru nachází mnoho. Teprve pozorování sondy Dawn ukázala, že tento objekt je mnohem zajímavější než vědci i laická veřejnost předpokládali.

Vědci nedávno nově analyzovali data nasbíraná sondou Dawn a dospěli k závěru, že Ceres je dost možná vodním světem. Vědci tvrdí, že pod povrchem celé trpasličí planety se rozprostírá podpovrchový oceán, plný slané vody. Tento oceán by měl souviset se zvláštními jasnými skvrnami, které tam v roce 2015 objevila právě sonda Dawn, ve 20 milionů let starém impaktním kráteru Occator.

Soli na trpasličí planetě

V roce 2016 vyšlo najevo, že tyto jasné skvrny tvoří uhličitan sodný, tedy látka, která se na Zemi nachází například na hydrotermálních průduších, kde si horko a plyny z hlubin razí cestu skrz mořské dno. Kde se ale vzala taková látka na trpasličí planetě? Podle zmíněného nového výzkumu jde o vrstvy solí, které se dostaly na povrch při tehdejším dopadu meteoritu. A jejich svrchní část je navíc mnohem mladší, takže se tam soli z podzemí musely nějak dostat i v nedávné době.

TIP: Kryovulkanické světlé skvrny na trpasličí planetce Ceres jsou stále záhadou

Dalším dílkem skládačky je nedávný překvapivý objev minerálu hydrohalitu ve zmíněných jasných skvrnách. To je zarážející, protože hydrohalit vyžaduje vlhkost, jinak poměrně rychle vysychá  podle výpočtů vědeckého týmu v řádu desítek až stovek let. To nasvědčuje tomu, že se na povrch dostal teprve nedávno. Na trpasličí planetě Ceres se očividně děje něco zajímavého a nejspíš to má co do činění s podpovrchovým oceánem.

Nová zjištění vědců tak přináší množství nových otázek. Alespoň částečné odpovědi by mohla přinést nová mise k této planetce, počítající i s vysazením robotického vozítka na jejím povrchu. NASA o ní uvažuje ve svých plánech na rok 2023.

Science Alert