Dlouhodobý pobyt ve vesmíru může způsobovat změny v mozku

Dlouhodobé vesmírné mise, ale i opakované cesty do vesmíru, si mohou vybírat daň na mozcích astronautů, naznačuje to nová studie.

09.06.2023 - Martin Reichman

Dlouhodobý pobyt v prostředí snížené gravitace má neblahý vliv na lidské tělo. Za nejviditelnější a pohříchu i nejtrvalejší vědci považují zvětšování mozkových komor astronautů. Tyto komory jsou základem ventrikulárního systému – navazují na míšní kanálek a jsou vyplněny mozkomíšním mokem, který je produkován ve stěnách mozkových komor v místech zvaných choroidní plexus. Dřívější výzkum mozků astronautů ukázal, že delší pobyt v prostředí snížené gravitace vede ke zvětšení komor až o 25 %. Mozek astronautů se bez gravitace posouvá v lebce vzhůru, což vytváří prostor pro zbytnění mozkových komor.

Úskalí dlouhodobých misí

Rachael Seidlerová, výzkumnice v oblasti vesmírného zdraví na Floridské univerzitě v Gainesville, se rozhodla prozkoumat, jaký dopad má doba strávená ve vesmíru na zvětšování mozkových komor. Vědkyně prozkoumala mozky celkem 30 astronautů před vesmírnou misí a po ní pomocí magnetické rezonance. Část astronautů strávila ve vesmíru dva týdny, část šest měsíců a u čtyř astronautů trval jejich pobyt ve vesmíru déle než rok.

Ukázalo se, že doba pobytu je přímo úměrná zvětšování mozkových komor. Dobrou zprávou (zejména pro vesmírné turisty) je, že u dvoutýdenních misí vědci nezaznamenali žádné měřitelné zvětšení mozkových komor. U delších misí ale došlo ke skokovému zvětšení, které se po šesti měsících pobytu ve vesmíru ustálilo. Rozdíl ve změnách v mozcích astronautů, kteří strávili ve vesmíru šest měsíců a těch, kteří byli vystaveni mikrogravitaci déle než rok, byl podle vědkyně zanedbatelný.

TIP: Proč astronauti ve vesmíru hladovějí? Jídlo se jim v žaludku vznáší

Další relativně dobrou zprávou je, že zhruba do tří let se velikost mozkových komor astronautů vrací do původního stavu. Podle Rachael Seidlerové zatím nevíme nic o tom, jak a zda vůbec velikost mozkových komor ovlivňují výkon astronautů a jaké jsou dopady těchto změn na jejich dlouhodobé zdraví. V každém případě jde o důležitou otázku, na kterou bude třeba nalézt odpověď před plánovanými dlouhodobými misemi na Měsíc a později i na Mars.