Dragon, Progress, ATV, Cygnus, HTV: Jaké lodě zásobují ISS?

23.10.2016 - Tomáš Přibyl

Bez pravidelné dodávky zásob by Mezinárodní vesmírná stanice nemohla fungovat. Na její palubu dováží jídlo, oblečení, věci denní potřeby či materiál pro vědecké pokusy hned pět různých plavidel

Loď Dragon -<p>Dragon společnost SpaceX se neodkáže ISS zachytit autonomně, musejí to udělat kosmonauté</p>
Loď Dragon -

ATV (Automated Transfer Vehicle)

Největší zásobovací loď pro ISS: uveze až 9 t nákladu (jak hermetizovaného, tak pohonných látek). Na ISS dopravuje i palivo, může u ní zůstat dlouhodobě zakotvena a upravovat její oběžnou dráhu. Družice ATV se dokáže ke stanici samostatně připojit a opět se od ní odpojit. Dosud bylo vypuštěno pět exemplářů a jejich počet je konečný. ATV se však stalo součástí obytného modulu nové lodě NASA, Orionu.

Progress

Prověřená ruská zásobovací loď (poprvé použita v roce 1978), schopná přivézt až 2 350 kg nákladu – „suchého“ i pohonných látek. Progress se dokáže ke stanici samostatně připojit a opět se od ní odpoutat. K letěl už více než 60×, dva starty skončily havárií. Aktuální roční frekvence činí čtyři až pět misí.

HTV (H-II Transfer Vehicle) alias Kounotori (Bílý čáp)

Japonská zásobovací loď s kapacitou až 6 t nákladu – maximálně 5 200 kg hermetizovaného a 1 500 kg nehermetizovaného. Nemůže vozit palivo ani se k ISS autonomně připojit: kosmonauti ji musejí zachytit pomocí robotického manipulátoru. Dosud startovala pětkrát, další tři až čtyři vzlety jsou v plánu.

Dragon

Zásobovací loď společnosti SpaceX vynášená raketou Falcon 9, schopná nést až 3 300 kg nákladu – jak v hermetizované části, tak v nehermetizovaném servisním modulu. Jako jediné dnešní plavidlo má také dopravní kapacitu zpět na Zemi (kromě pilotovaného Sojuzu, u nějž se však jedná o zanedbatelných 50 kg): uveze až 2 500 kg materiálu. Dragon se nedokáže autonomně připojit k ISS, musejí jej zachytit kosmonauti. Firma SpaceX navíc vyvíjí pilotovanou verzi Dragon v2 (Dragon Rider) se zamýšleným prvním startem v roce 2017.

Cygnus

Jedná se o zásobovací loď společnosti Orbital Sciences Corp. vynášenou raketou Antares, jež v pokročilé verzi (od roku 2015) vozí až 2 700 kg hermetizovaného nákladu (dříve jen 2 000 kg). Cygnus se neumí k ISS připojit samostatně, musejí ho zachytit kosmonauti. Dosud absolvoval sedm letů (poslední start se uskutečnil 17. října), přičemž jeden z nich (2014) skončil havárií. Další čtyři lety jsou v plánu.

Tajemství vesmíru 6/2014