Drama v nekonečném tichu: Nepovedené svařování na palubě kosmické lodi Sojuz

20.05.2018 - František Martinek

Počátky pilotované kosmonautiky nebyly jednoduché. Později si několik startů vyžádalo i lidské životy. Dramatické okamžiky postihly nejednu vesmírnou posádku – naštěstí obvykle následoval šťastný konec

<p>Moderní podoba kosmické lodi Sojuz</p>

Moderní podoba kosmické lodi Sojuz

Horké chvíle zažil ve vesmíru sovětský kosmonaut Valerij Kubasov: „Svůj premiérový let jsem absolvoval v říjnu 1969 na palubě Sojuzu 6 společně s Georgijem Šoninem. Jednalo se o první skupinovou misi, přičemž se na oběžné dráze Země nacházely současně tři Sojuzy. Den po našem startu byl vypuštěna ‚sedmička‘ s Anatolijem Filipčenkem, Vladislavem Volkovem a Viktorem Gorbatkem. O další den později se na orbitu dostal Sojuz 8 s Vladimirem Šatalovem a Alexejem Jelisejevem.“

Sojuzy 7 a 8 se měly na oběžné dráze spojit, což se však kvůli poruše systému sbližování nepodařilo. Posádka Kubasova měla ovšem jiný úkol: uskutečnit první svařování kovů v beztížném stavu. Experiment připravili v kyjevském Institutu elektrického svařování E. O. Patona, kde také vyrobili automatické zařízení Vulkan, které se dalo dálkově ovládat z návratové kabiny. Kubasov s Šoninem tedy zůstali v návratovém modulu, zatímco svařovací aparatura se nacházela v orbitálním úseku, kde bylo na dobu experimentu vytvořeno vakuum. Svařování se uskutečnilo pomocí elektronového paprsku zaostřovaného magnetickým polem. Zařízení Vulkan provedlo automaticky veškeré naplánované experimenty, při nichž se vyzkoušely všemožné postupy při svařování různých druhů materiálu.

Neočekávané následky

Poté posádka obnovila atmosféru v orbitálním úseku a přesunula se tam, aby zkontrolovala výsledky experimentu. Oba muži však okamžitě ucítili silný zápach. Kubasov se přemístil ke stolu se svařovacími vzorky a doslova strnul: stůl vypadal, jako by jej téměř přeřízl napůl nějaký mimořádně ostrý nůž, přičemž okraje řezu byly natavené, a naříznut byl i vnitřní potah trupu orbitálního úseku.

Kosmonauti se urychleně odebrali do návratového modulu, načež uvažovali o vzniklé situaci: Cenné vzorky svařovaných materiálů zůstaly v orbitálním úseku. Pokud je nedostanou do návratové kabiny, shoří v hustých vrstvách atmosféry. Museli něco vymyslet. Kvůli bezpečnosti snížili v orbitální sekci tlak a Kubasov se vydal pro vzorky – sám, aby omezili riziko. Vyzvedl je, rychle za sebou uzavřel průlez a do orbitálního úseku už poté nevstoupili. Po přistání odborníci zjistili, že experiment se svařováním v beztížném stavu ovlivnilo magnetické pole Země: jeho působením se změnilo magnetické zaostřování elektronového paprsku, který tak místo svařování řezal.