Gravitační astronomie: Jak přesně změřit velikost neutronové hvězdy?

Srážka neutronových hvězd prozradila jejich skutečnou velikost

17.03.2020 - Stanislav Mihulka

Už dlouho víme, že neutronové hvězdy, tedy extrémně hustá jádra zhroucených hvězd, jsou hodně malé. Zatím ale nebylo úplně jasné, jak velké vlastně neutronové hvězdy jsou. Badri Krishnan z německého institutu Max Planck Institute for Gravitational Physics (Albert Einstein Institute) a jeho kolegové změřili neutronovou hvězdu se zatím největší přesností.

Jejich tým odhadl velikost typické neutronové hvězdy, jejíž hmotnost činí 1,4 násobek hmotnosti Slunce. Dospěli k hodnotě kolem 11 kilometrů (10,4 až 11,9 kilometrů). Při tomto odhadu využili teoretické poznatky o chování exotické hmoty v nitru neutronových hvězd a také pozorování gravitační astronomie.

Srážka neutronových hvězd

Krishnanovu týmu se totiž moc hodilo historicky první pozorování gravitačních vln ze srážky dvou neutronových hvězd z roku 2017, které nese označení GW170817. Vedoucí výzkumu Collin Capano, taktéž z německého Max Planck Institute for Gravitational Physics, potvrzuje, že srážky neutronových hvězd jsou pro astronomy doslova zlatým dolem zajímavých údajů.

TIP: Jak těžké mohou být neutronové hvězdy? Jako Himálaje v půllitru od piva

Ke srážce GW170817 došlo v jiné galaxii, asi před 120 miliony let, když na Zemi vládli velcí dinosauři a nic nenasvědčovalo tomu, že za 60 milionů let jejich éru ukončí obrovský meteorit. Při srážce se střetly dvě neutronové hvězdy, každá o velikosti průměrného města. Badatelé měli k dispozici gravitační vlny z této srážky a s pomocí teoretické fyziky světa subatomárních částic nakonec dokázali odvodit vlastnosti těchto neutronových hvězd, včetně jejich velikosti.