Hubble odhalil obří vodní gejzíry nad povrchem Jupiterova měsíce Europy

27.09.2016 - Martin Reichman

Vedle Saturnova měsíce Enceladu existují obří vodní gejzíry i na dalším velkém měsíci. Hubbleův teleskop odhalil vodní sloupce i na Jupiterově Europě

Vodní gejzíry na jižním pólu Europy -<p>Obrovské vodní chocholy dosahují podle vědců do vzdálenosti okolo 160 kilometrů nad povrch měsíce.</p>
Vodní gejzíry na jižním pólu Europy -

Jupiterův měsíc Europa patří z pohledu hledání možného mimozemského života mezi nejzajímavější lokality v naší Sluneční soustavě. Na základě nedávných pozorování kosmické sondy Galileo odborníci zjistili, že je jeho povrch pokrytý rozlámanými ledovými krami a do jisté míry tak připomíná pozemský Severní ledový oceán. Trhlinami mezi krami vyvěrá na povrch zakalená voda, která následně zamrzá. Pod touto ledovou vrstvou se podle vědců nachází obří oceán vody, v němž by se mohl nacházet mikrobiální život.

Vodní gejzíry na Europě i Enceladu

Nově zveřejněné snímky Hubbleova teleskopu navíc ukazují, že voda z podpovrchového oceánu tryská nad jeho povrch v obřích gejzírech. Obrovské vodní chocholy dosahují podle vědců do vzdálenosti okolo 160 kilometrů nad povrch měsíce. Podle Geoffreye Yodera z NASA mohou tyto gejzíry (v případě že skutečně existují), nabídnout jiný způsob podpovrchového průzkumu Europy.

Podle výzkumníků se tak zvyšuje pravděpodobnost, že případná mise na Europu by umožnila nasbírat vzorky vody z prasklin v ledu, místo aby bylo nutné se celou krustou pracně provrtávat, jak se doposud myslelo. „Oceán Europy je považován za jedno z nejslibnějších míst ve sluneční soustavě, které by mohly obsahovat život,“ řekl Geoffrey Yoder z NASA. Podobné gejzíry vědci zaznamenali také na Saturnově měsíci Enceladu.

Nová zjištění jsou podle NASA důležitá pro plánovanou velkou misi k Europě. Ta by měla odstartovat v roce 2020 a má jít o společný projekt NASA a ESA.