Jak mohou podvodní reproduktory přispět k obnově korálových útesů?

01.12.2019 - Stanislav Mihulka

Mladé ryby se bojí usadit v prázdných a tichých korálových útesech. Vědci jim pomáhají nahrávkami zvuků zdravých útesů

<p>Korálové útesy potřebují velká hejna ryb</p>

Korálové útesy potřebují velká hejna ryb

Korálové útesy dostávají v dnešním světě pořádně zabrat. Vadí jim znečišťování mořské vody, ohrožují je vzrůstající teploty a okyselování oceánů, a také na nich řádí devastující choroby. Jejich krásné scenerie, plné barev a života pod vodou, se stávají vzácností. Vědci a ochránci přírody s tím bojují všemi možnými prostředky.

Britští badatelé vsadili na hodně netradiční metodu. Rozhodli se zachraňovat poškozené korálové útesy podvodními reproduktory. Jde o to, že zdravé útesy, které dýchají životem, jsou plné roztodivných zvuků. Naproti tomu poškozené, skomírající útesy jsou zlověstně prázdné a tiché. To je problém, protože jak se ukazuje, takové prostředí odrazuje mladé ryby od toho, aby se usadily.

TIP: Jak zachránit Velký bariérový útes? Stimulací elektrickým proudem!

Pestré a početné populace ryb jsou přitom pro korálové útesy velmi důležité. Fungují jako údržbáři útesu a zároveň se starají o přísun potřebných živin. Proto vědci pouštějí z reproduktorů ponořených na poškozených útesech podvodní zvuky nahrané na útesech kypících životem, aby se tam mladé rybky nebály. Nová metoda se velmi osvědčila v experimentu na Velkém bariérovém útesu u Austrálie, kdy podvodní reproduktory přilákaly na poškozené korálové dvojnásobné množství nových ryb oproti místům bez těchto reproduktorů.