Japonská sonda Hajabusa-2 se úspěšně odebrala vzorky z planetky Ryugu

Sonda Hajabusa 2 zblízka vypálila do planetky projektil a nadvakrát odebrala vzorky materiálu

25.02.2019 - Stanislav Mihulka

Japonská vesmírná agentura JAXA v prosinci 2014 vyslala meziplanetární sondu Hajabusa 2 k blízkozemní planetce 162173 Ryugu. Ke svému cíli sonda dorazila na konci června 2018 a od té doby plní u planetky různé vědecké úkoly. V říjnu 2018 měla Hajabusa 2 z povrchu planetky odebrat první vzorky. Kvůli nevhodnému složení substrátu ve zvolené oblasti ale museli operátoři sondy změnit plány a první odběr vzorků odložit.

Na odběr vzorků tedy došlo až nyní, na sklonku února 2019. Hajabusa 2 se těsně přiblížila k povrchu planetky a zařízením SMP pro odběr vzorků, které připomíná chobot, se dotkla povrchu a vypálila do Ryugu tantalový projektil o váze 5 gramů rychlostí asi 1 000 kilometrů za hodinu. Zásah zvedl oblak prachu materiálu z planetky, který sonda nadvakrát odebrala.

Vzorky z Ryugu

Za méně než dvě hodiny po odběru vzorků dostala Hajabusa 2 povel od pozemního střediska a vrátila se na svoji oběžnou dráhu kolem planetky Ryugu. V dubnu by sonda měla odebrat vzorek ještě potřetí, tentokrát z větší hloubky. Použije k tomu pořádně veliký projektil z mědi, který váží 2,5 kilogramu. Vypálí ho ze vzdálenosti 500 metrů, aby vyhloubil kráter o průměru asi 2 metry.

TIP: Japonské rovery sondy Hayabusa-2 poslaly první snímky z povrchu asteroidu

Na konci letošního roku by Hajabusa 2 měla zažehnout své iontové motory a vyrazit zpátky k Zemi. Domů by měla dorazit v prosinci 2020, přičemž celková vzdálenost, kterou sonda urazí na své cestě vesmírem, překoná hranici 5 miliard kilometrů. Pak vysadí svůj drahocenný náklad vzorků z Ryugu, který by měl přistát v Austrálii. Pro Hajabusu 2 to ale nejspíš ještě nebude konec. Vědci plánují, že pokud sondě zůstane dost paliva, mohla by zamířit k dalšímu blízkozemnímu planetce.

Stanislav Mihulka