Jsou všude: Vědci objevili malé kousky plastu už i v lidských střevech

24.10.2018 - Stanislav Mihulka

Mikroplasty pronikly potravními řetězci a vstoupily do těla prakticky každého z nás

Plastový odpad postupně zavaluje planetu. Setkáváme se s ním na pevnině, v oceánech i v těch nejhlubších zákoutích mořského dna. A jak se zdá, plasty pronikly do potravních řetězců a dostaly se i do nás. Prakticky do všech lidí.

Takové jsou závěry výzkumu rakouských odborníků, kteří pečlivě prostudovali vzorky stolice obyvatel osmi zemí. Vzorky jim poskytli lidé z Finska, Itálie, Japonska, Nizozemí, Polska, Ruska, Velké Británie a rovněž Rakouska. Kromě vzorků stolice vědci obdrželi i stravovací deníky, z nichž vyplývá, jaké mají dotyční lidé stravovací návyky.

TIP: Nečekaná přísada: V každém jídle zkonzumujeme až 100 kousků plastu

Výsledky výzkumu jsou alarmující. Malé kousky plastů byly objeveny úplně v každém studovaném vzorku. Je to vlastně první přímý důkaz toho, že se do našich trávicích traktů dostaly plastické hmoty. Vědci našli v průměru 20 kousků mikroplastů na každých 10 gramů stolice. Z plastů byly nejčastěji zastoupené polypropylén (PP) a polyethylentereftalát (PET). Důsledky přítomnosti mikroplastů pro lidské zdraví nejsou zatím jasné, ale lékaři je přinejmenším podezřívají z toho, že lidské kondici příliš neprospívají.

Spink Health, Medical University of Vienna