Mars Reconnaissance Orbiter objevil na Marsu podivné kruhové duny

Nový snímek amerického orbiteru MRO odhalil velmi neobvyklé duny na severní polokouli rudé planety

13.03.2023 - Stanislav Mihulka

Už jsme si zvykli, že americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) posílá fascinující snímky povrchu rudé planety, na nichž jsou nezřídka k vidění pozoruhodné útvary, nemající srovnání s naší rodnou planetou. Výjimkou není ani snímek, který sonda MRO pořídila před pár měsíci, jako obvykle kamerou HiRISE.

Snímek zachycuje velmi nezvyklé duny kruhového tvaru, které jsou v některých případech velmi podobné velikosti a téměř dokonale kruhové. „Na Marsu jsou běžným zjevem písečné duny rozmanitých tvarů a velikosti,říká Alfred McEwen z Arizonské univerzity, který již déle než 20 let vede výzkumný tým zařízení HiRISE.

Exotické duny Marsu

V tomto případě jde ale o výrazně kruhové duny, což je dost neobvyklé. Při bližším pohledu jsou tyto duny stále mírně asymetrické s tím, že strmější svahy směřují k jihu. Z toho lze vyvodit, že se tyto duny pohybují převážně jižním směrem. Větry na Marsu ale bývají proměnlivé, takže to nemusí platit vždy.

TIP: Americká sonda MRO objevila na Marsu čínského draka

Snímek sonda pořídila z výšky 298 kilometrů a jeho původní rozlišení umožňuje rozlišit objekty o velikosti cca 91 centimetrů. Kruhové duny se nacházejí na severní polokouli Marsu, v oblasti Protonilus Mensae, kde v době pořízení snímku panovala krutá marťanská zima. Kruhové duny byly zachyceny v rámci projektu, během něhož kamera HiRISE studuje změny krajiny na severní polokouli rudé planety, které se odehrávají, když tam zima postupně přechází v jaro.