Měsíc možná vznikl z pozemského magmatu, který vyšplouchl do vesmíru

02.05.2019 - Stanislav Mihulka

Podle nové teorie tvoří Měsíc z velké části láva, která pokrývala dávnou protoZemi v okamžiku vesmírné srážky s protoplanetou Theia

<p>Srážka protoZemě s protoplanetou Theia, po které vznikl Měsíc</p>

Srážka protoZemě s protoplanetou Theia, po které vznikl Měsíc

Odborníci se víceméně shodou na tom, že náš Měsíc vznikl v gigantické srážce protoZemě s menší protoplanetou velikosti Marsu, které se říká Theia. Zatím ale není úplně jasné, jak tato ultimátní kosmická srážka vlastně proběhla. Vědci pracovali s poměrně jednoduchým scénářem, podle kterého se tyto protoplanety srazily a Měsíc vznikl z materiálu, který po srážce zbyl na oběžné dráze.

V posledních letech se ale objevují důkazy, podle nichž to tak jednoduché zase nebylo. Počítačové modely srážky proto Země s Theiou naznačují, že zhruba 60 % hmoty Měsíce je pozůstatkem materiálu protoplanety Theia. To je ale problém. Chemické složení Měsíce, včetně poměrů izotopů chemických prvků, je totiž velmi podobné Zemi, mnohem víc, než by podle počítačových modelů srážky protoplanet mělo být. Otázkou je, proč?

Srážka s lávovou Zemí

Japonský badatel Natsuki Hosono z institutu Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology v Jokohamě a jeho spolupracovníci přišli s teorií, podle které byla proto Země v okamžiku srážky, asi před 4,5 miliardami let, pokrytá nezměrným oceánem magmatu. Podle této představy se Theia srazila se světem plným lávy.

TIP: Planeta Země se ve srážce, během níž vznikl Měsíc, téměř vypařila

Když Theia narazila do lávové proto Země, tak podle modelů Hosonova týmu „vyšplouchlo“ do vesmíru ohromné množství lávy. Měsíc je tak podle teorie Natsuki Hosona tvořený asi ze 70 % z pozůstatků pozemské lávy. Podle badatelů tento scénář vysvětluje nejen velmi podobné složení Měsíce a Země, ale také další nejasné záležitosti, včetně rychlosti rotace.