Navzdory odpůrcům: Havajské úřady povolily stavbu Třicetimetrového dalekohledu

07.11.2018 - Stanislav Mihulka

Nejvyšší soud Havaje dal zelenou stavbě gigantického teleskopu na Havaji. Stavbu zdržely nábožensky motivované protesty

<p>Vizualizace Třicetimetrového dalekohledu na havajské sopce Mauna Kea</p>

Vizualizace Třicetimetrového dalekohledu na havajské sopce Mauna Kea

Astronomové a všichni příznivci pozorování tajemství vesmíru se už nemohou dočkat velkolepého Třicetimetrového dalekohledu. Nejvyšší soud americké Havaje nyní učinil klíčové rozhodnutí a po letech právních bitev konečně stavbu dalekohledu povolil.

Třicetimetrový dalekohled (TMT, podle anglického Thirty Meter Telescope) bude stát asi 1 miliardu dolarů (cca 22,5 miliard Kč) a stane se největším a nejdražším pozemním teleskopem severní polokoule. Mělo by to ale stát za to, protože tenhle teleskop rozšíří naše obzory. Stavba by měla začít příští rok a pozorovat vesmír snad TMT začne v roce 2029.

Teleskop na posvátném místě?

Stavba Třicetimetrového teleskopu čelí řadě překážek. Havajský Nejvyšší soud v roce 2015 zrušil dřívější povolení k této stavbě, protože původní obyvatelé Havaje protestovali kvůli údajnému ohrožení posvátného místa. Situace vypadala tak špatně, že v roce 2016 investoři zvažovali postavit Třicetimetrový dalekohled na Kanárských ostrovech.

TIP: Evropa buduje největší dalekohled na světě

Místní obyvatelstvo nepřesvědčil příslib investic provozovatele observatoře TMT International Observatory do místní ekonomiky, ani skutečnost, že na vrcholu Mauna Kea už dnes stojí 13 dalších teleskopů. Převážně nábožensky motivované protesty tak zdržely stavbu vysněného teleskopu o několik let. Zelená pro stavbu TMT od Nejvyššího soudu Havaje je velkým krokem kupředu. Odpůrci stavby to ale ještě úplně nevzdávají. I nadále hodlají proti stavbě bojovat prostřednictvím nenásilných protestů.

TMT Observatory Corporation