Nová pozorování Velkého Magellanova oblaku přinesla tisíce nových rádiových zdrojů

Radioastronomové sklízejí první plody projektu Evolutionary Map of the Universe (EMU), který probíhá na australské soustavě radioteleskopů ASKAP

27.08.2021 - Stanislav Mihulka

Na australské soustavě radioteleskopů ASKAP (Australian Square Kilometre Array Pathfinder) probíhá snímkování oblohy v oblasti rádiových vln Evolutionary Map of the Universe (EMU) Survey. Jeho součástí je i detailní pozorování zdrojů rádiových vln v blízké trpasličí galaxii, Velkém Magellanově oblaku.

Clara Pennock a její spolupracovníci vytvořili jedny z nejpodrobnějších rádiových snímků Velkého Magellanova oblaku. Společně s nimi ale ještě získali pěkný bonus v podobě velkého počtu rozmanitých a mnohdy doposud neznámých rádiových zdrojů. Napočítali jich celkem 54 612, od blízkých hvězd v Mléčné dráze, přes objekty ve Velkém Magellanově oblaku, až po objekty z velmi vzdáleného vesmíru

Rádiový průzkum oblohy

Velký Magellanův oblak nebo též Velké Magellanovo mračno je satelitní galaxií Mléčné dráhy. Naše Galaxie tuto trpasličí galaxii postupně „požírá“ a gravitací z ní vysává hmotu. Vzhledem ke své blízkosti je Velký Magellanův oblak vděčným objektem pozorování a modelovou galaxií, s jejíž pomocí vědci studují řadu otázek spojených s tvorbou nových hvězd a vývojem galaxií.

TIP: Dvojice trpasličích galaxií Magellanových mračen byla původně trojicí

Stále probíhající projekt Evolutionary Map of the Universe (EMU) zahrnuje rádiová pozorování celé jižní oblohy. Hlavní část pozorování ještě ani nezačala. Měla by být zahájena počátkem roku 2022. Astronomové předpokládají, že v rámci projektu detekují asi 40 milionů galaxií. To představuje masivní soubor dat, která napomohou výzkumu galaxií i hvězd. První výsledky, včetně pozorování Velkého Magellanova oblaku, naznačují, že se vědci mají na co těšit.