Nová vakcína proti choleře vyroste na rýžovišti a nepotřebuje ani chladničku

Rýžová vakcína MucoRice-CTB by mohla podstatně usnadnit očkování proti stále velmi nebezpečné choleře

02.07.2021 - Stanislav Mihulka

Žijeme v éře bouřlivého rozvoje vakcín. Zdaleka přitom nejde jen o pandemický koronavirus. Jednou ze závažných chorob, proti nimž se ve světě usilovně vyvíjejí vakcíny, je i cholera. Tato nezřídka smrtící bakteriální infekce má každoročně na svědomí desítky tisíc lidských životů. Novou zbraní proti choleře by se teď mohla stát „rýžová“ vakcína MucoRice-CTB, kterou vyvíjejí japonští odborníci.

Jde o jedlou vakcínu, kterou lze získat vypěstováním geneticky upravené rýže. Když tato rýže vyroste a urodí zrna, tak je stačí sklidit a vyrobit z nich prášek, který pak lze jednoduše uskladnit až do aplikace vakcíny. Rýžový prášek se rozpustí ve vodě a vypije. Jedlé vakcíny proti choleře se objevily již dříve. MucoRice-CTB je ale první, kterou je možné skladovat bez použití chladničky.

TIP: Vakcína proti chřipce v pilulce se osvědčila stejně jako vakcína v injekci

Vakcína MucoRice-CTB nedávno úspěšně prošla prvním kolem klinických testů, na 30 dobrovolnících. Ukázalo se, že vyvolává velmi slušnou imunitní odpověď, i když v některých případech zatím jen krátkodobou a zároveň nemá zjevné vedlejší účinky. Vakcína funguje tak, že vypěstovaná rýže obsahuje netoxickou část choleratoxinu B, tedy proteinu, který během infekce produkuje původce cholery, bakterie Vibrio cholerae. Imunitní systém očkovaného člověka se tento protein naučí rozpoznávat a tím vznikne imunitní ochrana.