Nově objevená Valparaíso-1 je chybějícím článkem ve vývoji hvězdokup

Astronomům se povedl slušný zásah. Ve vzdálenosti zhruba 7 tisíc světelných let, tedy poměrně blízko Sluneční soustavy, objevili doposud neznámou hvězdokupu

09.06.2021 - Stanislav Mihulka

Otevřená hvězdokupa dostala jméno Valparaíso 1. Nachází se v souhvězdí Štítu a obsahuje hvězdy o úhrnné hmotnosti asi 10 tisíc Sluncí. Některé z hvězd nově objevené hvězdokupy jsou vidět i malým amatérským dalekohledem. Přesto unikla pozornosti i profesionálům, kteří pátrají po otevřených hvězdokupách v Mléčné dráze. Důvodem je zřejmě to, že Valparaíso 1 nevypadá jako běžná otevřená hvězdokupa.

Otevřená hvězdokupa středního věku

Mimo jiné jde o první známou velkou hvězdokupu „středního věku“, která vznikla asi před 75 miliony let. Pro vědce představuje cenný úlovek, který jim doposud scházel ve sbírce hvězdokup. Až doposud jsme totiž znali jen mladé otevřené hvězdokupy, cca do stáří 25 milionů let, a pak pár prastarých hvězdokup tohoto typu, jejichž stáří se naopak počítá v miliardách let.

TIP: Krvácející Hyády: Jedna z nejznámějších hvězdokup se rozpadá

Otevřená hvězdokupa Valparaíso 1 tudíž představuje vytoužený „chybějící článek“, který teď astronomům umožňuje doplnit si představy o vzniku a vývoji otevřených hvězdokup. Chilský astronom Ignacio Negueruela z University of Alicante a jeho kolegové využili při tomto objevu dnes velice populární data vesmírné observatoře Gaia. V nich vystopovali velkou skupinu hvězd, které se společně pohybují Mléčnou dráhou.