Nově objevený „Pán kopí“ byl rozhodně největší fešák mezi neptačími dinosaury

17.12.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Dinosauři <em>Ubirajara jubatus</em> ze spodní křídy byli velcí jako dnešní slepice. Zdobila je chlupatá hříva a bodliny tvořené keratinem. </p>

Dinosauři Ubirajara jubatus ze spodní křídy byli velcí jako dnešní slepice. Zdobila je chlupatá hříva a bodliny tvořené keratinem.

Pávi rozhodně nejsou jedinými zástupci extravagantních manekýnů zvířecí říše. V Brazílii vědci nedávno objevili fosilii teropodního dinosaura, který si s nimi, alespoň pokud jde o extravagantní vzhled, určitě nezadá.

Tento podivný dinosaurus, velký zhruba jako slepice, pochází ze skupiny compsognatidů a dostal jméno Ubirajara jubatus, což v jazyce indiánů kmene Tupi, z oblasti, kde byla fosilie nalezena, znamená „Pán kopí“. Jde o první fosilii neptačího dinosaura z jižní poloviny křídového světa, tedy z Gondwany, která byla objevena se zachovalou kůží. Už to samo o sobě je fantastické. Ale nebylo to zdaleka vše.

Vyšňořený panáček

Ubirajara byl pokrytý něčím, co bychom mohli označit za mix srsti a peří. Kromě toho ale paleontology šokoval dlouhými „ostny“, zřejmě z keratinu, které mu vyrůstaly z ramenou. Nic podobného jsme zatím u neptačího dinosaura neviděli. Podle vědců tito dinosauři žili v období spodní křídy, tedy asi před 110 miliony let.

K čemu ubirajarům jejich „kopí“ mohla sloužit? Podle paleontologa Davida Martilla z Portsmouthské univerzity, je v podobných případech vždy v podezření sexualita. Podobné struktury obvykle mívají ptáci i další živočichové k okouzlení opačného pohlaví. Ubirajara tak mohl být rajkou období druhohor a tančit před sexuálním partnerem do roztrhání těla.

TIP: „Kapitán Hák“ byl opeřený dinosaurus s opravdu podivnou výbavou