Nový objev: Celiakie souvisí s poruchou imunity a bakteriálními proteiny

10.01.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Některé bakterie mají proteiny, které se bohužel podobají lepku. Je to velká smůla, která může vést k celiakii.</p>

Celiakie je trvalé autoimunitní onemocnění, které se projevuje chronickým zánětem tenkého střeva a dalšími nepříjemnými příznaky. Stav pacientů přitom zhoršuje strava, která obsahuje gluten čili lepek, směs bílkovin, která je typická například pro obilniny. Někteří lidé mají pro celiakii genetické předpoklady. Zatím ale nebylo jasné, co je prvotním spouštěčem této choroby.

Tým australských badatelů nedávno detailně prozkoumal T-lymfocyty, tedy imunitní buňky pacientů s celiakií. Ukázalo se, že tyto buňky rozeznávají fragmenty některých bakteriálních proteinů, čímž se imunitní systém brání proti bakteriím. U lidí s celiakií ale zřejmě dochází k tomu, že tyto T-lymfocyty omylem zaměňují cizorodé bakterie s neškodným lepkem v potravě.

TIP: Nebezpečí skryté v bochníku? Jak odhalit celiakii a alergii na lepek

Problém je v tom, že některé bakteriální proteiny jsou nešťastnou souhrou okolností podobné lepku. Když se člověk s určitým genetickým nastavením imunity dostane do styku s bakteriemi, které mají takové proteiny, jeho imunitní buňky se naučí bojovat nejen proti bakteriím, ale i proti lepku. Když potom takový člověk sní stravu s lepkem, jeho vlastní imunita zaútočí na střeva a rozvine se celiakie.

Monash University