Oslava Star Treku: Srážka kup galaxií připomíná hvězdnou loď Enterprise

21.11.2018 - Stanislav Mihulka

Tvůrci Star Treku by měli jistě radost. Jejich ikonickou loď objevili astronomové ve vesmíru

<p>Hvězdná loď Enterprise na kombinovaném snímku srážky kup galaxií Abell 1033</p>

Hvězdná loď Enterprise na kombinovaném snímku srážky kup galaxií Abell 1033

Ve vesmíru jsme už našli spoustu podivuhodných věcí. A některé z nich jsou důvěrně známé. Milovníci světa Star Treku jistě ocení nejnovější snímek splývajících galaxií, které nesou společný název podle kupy galaxií Abell 1033. Je na něm pěkně vidět tvar legendární hvězdné lodi Enterprise.

Hvězdnou loď Enterprise obklopuje celý vymyšlený svět, v němž má za sebou pohnutou historii. Původně ale vzhled této lodi navrhli výtvarníci filmové společnosti Paramount Pictures John Evans a Doug Drexler. Podle dostupných informací jim jako inspirace posloužilo letadlo Lockheed P-38 Lightning, považované za jeden z nejlepších spojeneckých bojových strojů během 2. světové války. Není divu, že mu Němci přezdívali „dvouocasý ďábel“.

Srážka kup galaxií

Kupa galaxií Abell 1033 je od nás vzdálená asi 1,6 miliardy světelných let. Je domovem asi 350 galaxií. Na novém snímku jsou fialově znázorněný oblasti intenzivního rentgenového záření a modře rádiového záření. Dohromady vytvářejí podobu hvězdné lodi Enterprise.

TIP: Neviditelné drama v souhvězdí Havrana: Srážka galaxií Antény

Astronomové, mezi nimiž je řada příznivců Star Treku, ale nemají radost jenom z pozoruhodného tvaru na kombinovaném snímku. Tento snímek jim totiž také prozradil, že Abell 1033 vlastně není jedna kupa galaxií, ale kupy dvě, které pozorujeme ve fázi velkolepé vesmírné srážky. Mohutné výtrysky rentgenového a rádiového záření jsou podle nich projevem této srážky.

Chandra X-ray Observatory